Re: Kontroler RAID IDE...

Autor: Krzysztof Oledzki (ole_at_WytnijTo.hoth.jmg.com.WytnijTo.pl)
Data: Wed 20 Feb 2002 - 16:10:23 MET

Lee <wingchun_at_alpha.net.pl> wrote:

> No jest tansza i daje duzo poza poziomem 3 i 5 jednak do nieprofesjonlanych
> zastosowan wystarcza az nadto. Poza tym jesli juz mowa o PRAWDZIWYCH Raidach
> to najlepsze sa niestety SCSI
Nieprawda.

> (nie ma dyskow IDE o porownywalnym transferze
> i krotszym czasie wyszukiwania niz SCSI,
Jezeli mowisz o SCSI z 10k albo 15k RPM to masz racje. IDE z 7200 rpm
nie jest duzo wolniejsze, szczeolnie ze protokol transmisji danych
i rozkzow w IDE daje duzo mniejsze opoznienie. Oczywiscie pod warunkiem
ze jest jedno device na kanal. Jezeli dyski pracuja jako
master/slave to wydajnosc robi sie dosc licha.

> no i nie zapominajmy o bezawaryjnosci choc w tym akurat
> juz zblizaja sie do SCSI)
Bezawaryjnosci jest dosc porownywalna. Ostatnio padly mi dwa cheetachy
seagate SCSI (60 miesiecy gwarancji) zaledwie po 3 miesiacach
uzywania. :)

>- ale ceny tych
> kontrolerow jak i samych dyskow odstraszaja - z tego tez powodu powstaja
> tanie alternatywy by i domowi urzytkownicy mogli sie tym pobawic (Raidem of
> course)
Zeby domowi uzytkownicy mogli sie pobawic w RAID wystarczy system opracyjny
ktory realizuje taka funckje. A z tym w win2k/nt/linux nie ma problemu.

> Profesjonalne sterowniki RAID SCSI pracuja na 64 bitowym PCI a IDE chyba
> jeszcze nie wiec nie mowmy tu o wydajnosci profejonalnych kontrolero IDE -
> bo jest ona watpliwa jak na powazne zastosowania
Nie tylko na 64 bit ale i na 66 MHz. A co do ide to nie ma z tym
problemu zwykly promis pdc20268 dziala na 66 MHz. A to jest _zwykly_
kontroler IDE.

> Moze nie wiem wszystkiego ale sprzetowe to dla mnie fizyczny kontroler
> wpinany w slot a jesli wiesz jest kika systemow m.in. win 2k oferujace RAIDy
> software-owe bez wpinania jakich kolewiek kart kontrolerow - calkowicie
> sterowane programowo i korzystajace z normalnie podpietych dyskow (do plyty
> lub dodatkowego kontolera - nie radiowego). Pozostaje kwestia sprzet
> profesjonalny (SCSI) polprofesionalny (IDE z procesorem pamiecia itd) i
> amatorski (m.in wspomniany wczesniej FastTrack 66)
Software to software. Co za roznica ze RAID jest robiony przez sterowniki
i przez bios a nie przez system operacyjny? Chyba tylko taka ze jest
to mniej wydajne, mniej uniwersalne i bardziej awaryjne.

> Gdyby tak bylo ze ich wydajnosc niezawodnosc i inne parametry byly podobne
> to SCSI juz zniknely by z rynku gdyz sa o wiele drozsze a po co przeplacac
> skoro mozna za mniejsze pieniadze miec to samo ??
Nie. SCSI ma pelno zalet. Pamietaj ze do SCSI mozna podlaczyc
takie urzadzenia jak skaner. Ja mam np podlaczony dekoder TV SAT
przez SCSI. Baaaa.. jest nawet projetk IPoverSCSI do transmisji
danych po tej szynie jak po Ethernecie.

> Poza tym jak na razie nie ma urzadzen IDE pracujacych na szynie PCI 64 bity
Sa.

> i oferujacyh takie predkosci jak Ultra 160 SCSI
Pamietaj ze w SCSI podlaczasz kilna/kilkanascie urzadzen do jednej szyny.
W IDE na dobra sprawe tylko jedno. A jeden dysk nigdy nie wyciagnie Ci
160 MB/sek. Nawet taki z 15k RPM.

> (choc do tego wcale niejest wymagane zlacze 64
> bity - jednak PROFESJONALNE RAIDY wymagaja takiego zlacza)
A to dlaczego?

> nie wspominajac o
> czasach wyszukiwania dyskow SCSI. Moze i CPU obciazaja w podobnym stopniu
> jednak wydajnoscia na pewno nie sa podobne :)) zwlaszcza jesli SCSI pracuje
> na zlaczu 64 bit
Nie ma urzadzen SCSI pracyjacych na 64 bit. Szyna SCSI tak jak i IDE ma
16 bitow. Choba ze chodzi Ci o adapter SCSI.. no ale dla IDE takze
sa na 64 bit/66Mhz.

> isystem operacyjny potrafi to wykorzystac :) przeciez taki
> sprzet pod winda to swietokradztwo :)))))))))))
Eh.. chyba nigdy w zyciu nie widziales serwera na win2k dla
kilkuset osob.

> Ps pierwsze pyt dotyczace odpowiedzi na problem kolegi powinno brzmiec ile
> chce stracic na rozwiazanie sprzetowe, a dopiero poniej doradzac poczynajac
> od urzadzen najtanszych (mowa oczywiscie o sprzetowych raidach) tzn karty
> typu FastTrac
Ty to uparty jestes. FastTrack nie jest _sprzetowym_ raidem.
Przeczytaj jeszcze raz to co bylo napisane......

Pozdrawiam,

                                Krzysztof Oledzki

--
Krzysztof Oledzki