Re: Kontroler RAID IDE...

Autor: Lee (wingchun_at_alpha.net.pl)
Data: Tue 19 Feb 2002 - 22:09:47 MET

No jest tansza i daje duzo poza poziomem 3 i 5 jednak do nieprofesjonlanych
zastosowan wystarcza az nadto. Poza tym jesli juz mowa o PRAWDZIWYCH Raidach
to najlepsze sa niestety SCSI (nie ma dyskow IDE o porownywalnym transferze
i krotszym czasie wyszukiwania niz SCSI, no i nie zapominajmy o
bezawaryjnosci choc w tym akurat juz zblizaja sie do SCSI)- ale ceny tych
kontrolerow jak i samych dyskow odstraszaja - z tego tez powodu powstaja
tanie alternatywy by i domowi urzytkownicy mogli sie tym pobawic (Raidem of
course)
Profesjonalne sterowniki RAID SCSI pracuja na 64 bitowym PCI a IDE chyba
jeszcze nie wiec nie mowmy tu o wydajnosci profejonalnych kontrolero IDE -
bo jest ona watpliwa jak na powazne zastosowania

> No to zes troszke odbiegl od tematu a nawet pwiem wiecej wprowadzil
> zamieszanie bo osobie pytajacej wlasnie chodzilo sprzetowe rozwiazania.

Moze nie wiem wszystkiego ale sprzetowe to dla mnie fizyczny kontroler
wpinany w slot a jesli wiesz jest kika systemow m.in. win 2k oferujace RAIDy
software-owe bez wpinania jakich kolewiek kart kontrolerow - calkowicie
sterowane programowo i korzystajace z normalnie podpietych dyskow (do plyty
lub dodatkowego kontolera - nie radiowego). Pozostaje kwestia sprzet
profesjonalny (SCSI) polprofesionalny (IDE z procesorem pamiecia itd) i
amatorski (m.in wspomniany wczesniej FastTrack 66)

> Sprzetowy RAID na ide obciaza procesor w takim samym stopniu jak
> sprzetowy raid dla dyskow SCSI. Zreszta ten dla IDE moementami jest duzo
> lepszy - na jadym kanale montuje sie tylko jeden HDD i w przypadku
> klopotow z nim (i restartu szyny) nie cierpia na tym pozostale
> dyski.

Gdyby tak bylo ze ich wydajnosc niezawodnosc i inne parametry byly podobne
to SCSI juz zniknely by z rynku gdyz sa o wiele drozsze a po co przeplacac
skoro mozna za mniejsze pieniadze miec to samo ?? Poza tym jak na razie nie
ma urzadzen IDE pracujacych na szynie PCI 64 bity i oferujacyh takie
predkosci jak Ultra 160 SCSI (choc do tego wcale niejest wymagane zlacze 64
bity - jednak PROFESJONALNE RAIDY wymagaja takiego zlacza) nie wspominajac o
czasach wyszukiwania dyskow SCSI. Moze i CPU obciazaja w podobnym stopniu
jednak wydajnoscia na pewno nie sa podobne :)) zwlaszcza jesli SCSI pracuje
na zlaczu 64 bit isystem operacyjny potrafi to wykorzystac :) przeciez taki
sprzet pod winda to swietokradztwo :)))))))))))

Pozdrawiam
Robert
Ps pierwsze pyt dotyczace odpowiedzi na problem kolegi powinno brzmiec ile
chce stracic na rozwiazanie sprzetowe, a dopiero poniej doradzac poczynajac
od urzadzen najtanszych (mowa oczywiscie o sprzetowych raidach) tzn karty
typu FastTrack - bez cache i dedykowanego procesora, poprzez
polprofesjonalne (IDE z dedykowanym procesorem HOT SWAP itd) az po w pelni
profesjonalne (RAIDy SCSI na 64 bitowym zlaczu PCI z wielkimi szybkimi
dyskami ogromna pamiecia cache i szybkimi dedykowanycmi procesorami)