Re: Pentium4 a ISA

Autor: Maciej W. Rozycki (macro_at_ds2.pg.gda.pl)
Data: Tue 19 Feb 2002 - 14:52:40 MET

On Tue, 19 Feb 2002, Krzysztof Oledzki wrote:

> Nie.. Starocie w ogole nie przeszkadzaja. Nikomu np. nie przeszkadza
> fakt ze nawet najnowsze procesory P4 oraz AthlonXP wykonuja instrukcjie
> jakies 35 lat temu Intel zawarl w swoim pierwszym
> procesorze 4004 uzywany do budowania kalkulatorow. W ogole nam to

 Wybacz, ale linia x86 nie jest zgodna nawet z 8080, nie mowiac juz o
starszych rozwiazaniach. Jedyna spuscizna po wczesniejszych rozwiazaniach
sa rozkazy "lahf" i "sahf", ktore jedynie ulatwiaja przenoszenie
oprogramowania z 8080 (ten drugi, zreszta, polecany jest ostatnio przez
producenta jako optymalny sposob testowania statusu jednostki
zmiennoprzecinkowej).

> nie przeszkadza. Co z tego ze mamy obecnie kilkaset instrukcji z czego
> polowa jest niepotrzebna. Ciagnijmy za soba balast staroci, przez

 Te "niepotrzebne" mozna policzyc na palcach rak. Mam wymienic? Znaczna
czesc z tych kilkuset instrukcji to calkiem nowe wymysly typu MMX i SSE.

> co polowe procesora zajmuje cache i elektronika tlumaczaca
> rozkazy x86. Nie wiem czy wiecie ale ten sam program napisany w C

 Cache nie ma nic do rzeczy -- i tak jest u rodziny x86 wyjatkowo maly.
Zas skomplikowane rozkazy realizuje mikrokod, ktory nie jest specjalnie
obszerny.

> skompilowany pod x86 bedzie prawie dwa razy wiekszy niz dla m68xxx.
> Dlaczego? Bo na zakodowanie jednej instrukcji tzreba sredio dwa razy
> wiecej bitow. A wiec wolajny: ISA back! Niech wroci ISA. A dalej:
> EISA back! VLB back! Dlaczego nikt juz nie montuje szyn VLB?

 Tak, a np. dla procesorow Alpha, MIPS czy SPARC -- dwa do trzech razy
wiecej. Czy to znaczy, ze sa one przestarzale? Czy po prostu pamieci
stanialy?

> Bronia postepu. Na prawde ISA nie ma przyszlosci.
> Za jakis czas to zrozumiecie. Apple np. juz od dawna
> nie montuje NuBUSow i jakos nikt nie placze. A Wy
> tutuaj rozpaczacie o stara, nic nie warta karte muzyczna...

 Tu chodzi o utrzymanie istniejacych instalacji -- inwestycje w
oprogramowanie sa nierzadko znacznie wieksze niz w sprzet, na ktorym ono
dziala. Dlatego np. wciaz mozna dostac czesci do systemow VAX czy nawet
PDP. Dlatego *oprocz* rozwiazan zawierajacych jedynie nowe standardy
musza byc dostepne rozwiazania podtrzymujace dzialanie istniejacych
systemow. I zapewne sa -- za odpowiednia cene.

 Tak naprawde problemem w zapewnieniu dostepu do magistrali ISA w nowych
systemach z dolnej polki jest zgodnosc mechaniczna obudow -- inaczej nie
byloby specjalnych problemow z zainstalowaniem w jednym ze zlacz PCI karty
z mostem PCI-ISA i zlaczami ISA w ilosci koniecznej dla konkretnego
systemu.

> Zreszta wcale ten uniwersalny PC nie jest taki uniwersalny...
> Kart na NuBUS z Maka do k-nendzy nie moge do niego podlaczyc. ;->

 Ktos Ci broni skonstruowac odpowiedni most? Na pewno nie standard PCI --
jest otwarty.

--
+  Maciej W. Rozycki, Technical University of Gdansk, Poland   +
+        e-mail: macro_at_ds2.pg.gda.pl, PGP key available        +