Re: Dysk 60GB - jaki system zainstlowac (FAT czy NTFS)

Autor: Bogdan Cieciura (sp8alc_at_polbox.com)
Data: Sat 16 Feb 2002 - 20:44:50 MET

On Sat, 16 Feb 2002 03:10:07 +0100, Piotr Molski
<pmolski_at_saxon.pip.com.pl> wrote:

>Witam,
>stalem sie szczesliwym posiadaczem Athlona 1,6 i Solteka 75 DRV2 :-)))
>Wgralem na razie W98 i przygladam sie nowej zabawce ;-)
>Musze sie teraz zdecydowac jaki system wgrac na stale, czy partycjonowac
>dysk itp. Do tej pory uzywalem W98, ale on zdaje sie nie obsluguje tak
>duzych dyskow. Zastanawiam sie nad W2K, ale boje sie - ma klopoty z USB
>i plytami VIA...
Proponuje WinXP - multimedialno-profesjonalny (z NTFS) i nie bedzie
klopotow z wiekszoscia urzadzen.
Win 98 zobaczy caly dysk ale trzeba podzielic go na partycje mniejsze
jak 37 GB.
>Czy to dobry pomysl zalozenia partycji - np. 8GB na system i programy, 4
>na swapa do Photoshopa, reszta na pliki? Wtedy W85 bedzie dzialac ok?
>Hmm, przejrzalem Grupe szukajac watkow o partycjach - WSZYSTKIE posty
>mowily o utracie partycji i danych :-((( Zaczynam miec ochote na
>niepartycjonowanie dysku...

Dla wygody i bezpieczenstwa danych dysk nalezy podzielic na kilka
czesci.
U mnie na dysku 40 GB 3 partycje podstawowe Win98 (z sentymentu),
WinXP (z rozsadku) 3 partycja dla testowania a Linux na dysku
logicznym ( z milosci) oraz 4 dyski logiczne (4 GB Linux 2 x 2 GB na
rozne programy oraz 18 GB na duze pliki w rodzaju obrazow CDROM,
filmy, backup,y partycji robione Ghostem.
>Mozecie mi wyjasnic roznice pomiedzy FAT i NTFS? Wiem, ze ten drugi daje
>o niebo lepsze bezpieczenstwo - nikt nie zajrzy do moejgo komputera w
>trakcie internetowania sie. Sek w tym, ze czesto bede musial wymieniac
>pliki z komputerem z W98 uzywajac plyt CDR lub zipow. Czy moje pliki
>beda czytelne na drugim kompie?

Systemy oparte na FAT nie maja praktycznie zadnych zabezpieczen w
dostepie do danych roznych uzytkownikow komputera - wszelkie haselka
itp sposoby to zwykle atrapy. Praktycznie jedynym sposobem jest
szyfrowanie plikow/dyskow przez trzecie (nie MS) programy.
Nie bedzie zadnych problemow z przenoszeniem danych w taki sposob.
WinXP widzi wszyskie rodzaje FAT - Win98 nie rozumie NTFS ale to
na poziomie dostepu do partycji w komputerze.
Majac tak duzy dysk mozesz uzywac wielu systemow operacyjnych - ja
korzystam z System Commander'a 7.0 jako managera systemow/partycji.
Dla wiekszej wygody mozna po zainstalowaniu Systemu (dowolnego) oraz
oprogramowania sporzadzic kopie partycji przy pomocy programu GHOST
(lub podobnym) - wtedy odtworzenie Systemu (do stanu z dnia wykonania
kopii) trwa pare minut.
>Jesze pytanie - przy starcie pojawia sie ostrzezenie, ze moj disc boot
>sector za chwile bedzie zmodyfikowany - moge sie zgodzic lub nie. Bez
>wzgledu na decyzje (Y-N) system sie podnosi i moge dalej pracowac - o co
>chodzi? O wielkosc dysku?

Jak masz tylko Win98 to nic nie powinno modyfikowac Twojego
MBR.Powodem alarmu BIOS moze byc wirus