Re: ciek³y azot i aluminium

Autor: M.M. (bioinfo_at_biotop.umcs.lublin.pl)
Data: Tue 26 Feb 2002 - 13:17:32 MET

Ruffels napisa³(a):

> w ten sposób chce wyeliminowaæ z kompa wentylator - bêdzie ciszej - nie
> chodzi mi wcale o krêcenie procka - pytam o to aluminium bo nie wiem czy w
> takim uk³adzie nie lepiej zrobiæ tego z miedzi - nie jest to spraw± lepszego
> przewodzenia bo to nie jest potrzebne - tylko w³a¶nie kwestia ew. reakcji
> azotu z aluminium -

Hm obawiam siê, ze mo¿esz wyeliminowaæ kompa zamiast go sch³odziæ nie obawiaj
siê o reakcjê azotu z miedzi± lub aluminium - azot jest gazem obojêtnym i nie
wchodzi w reakcjê chemiczn± z miedzi± ani z aluminium. Jest za to inny problem
za³ó¿my nawet, ¿e uda Ci siê w warunkach domowych wykonaæ nawet taki pojemniczek
i nape³niæ go ciek³ym azotem. Wpawdzie nie jestem specjalnie kumaty z fizy ale
temperatura takiego pojemniczka bêdzie wynosiæ oko³o - 150 stopni czy po
zamocowaniu czego¶ takiego na procu nie wyst±pi zjawisko nadprzewodnictwa i
procek nie przeniesie siê do krainy wiecznej szczê¶liwo¶ci no i ciekawe jak po
podgrzaniu zachowa siê ch³odziwo wg mnie nast±pi wzrost ci¶nienia i ca³e
ustrojstwo zrobi wielkie srru no chyba, ¿e masz zamiar za³o¿yæ ca³± instalacjê
ch³odz±c± kompa z pomp± i zaworami bezpieczeñstwa jak np stosuj± w spuer kompach
NASA tylk tam u¿ywaj± p³ynnego Helu ale to juz szczegó³. Lepiej uwa¿aj bo z
p³ynnym azotem nie ma ¿artów i mo¿esz sobie narobiæ bidy. Jak juz chcesz
esperymentowaæ to u¿y sta³ego dwutlenku wêgla tzw suchego lodu trochê to
bezpieczniejsze.
MACIEK