Re: Sprawa gwarancji???! [dlugie]

Autor: Wozik (wozik_at_stone.pl)
Data: Fri 11 Jan 2002 - 12:07:57 MET

"Asus" <lukasz417_at_wp.pl> napisał(a) w wiadomości

> poprosze jeszcze w skrocie o wyjasnienie slowa
> 'rekojmia" , kiedys wiedzialem co to znaczy ale juz mi sie
> pojecia zatarly

Proszę:

<cytat>

Gwarancja jakosci a rekojmia
Wybiera kupujacy

Zamierzajacy zareklamowac wadliwy przedmiot klient ma do wyboru:
gwarancje (od 1996 r. gwarancje jakosci) i rekojmie. Ustawodawca
stworzyl te dwie formy reklamacji, a nawet zezwolil na dowolne
wybranie jednej z nich, aby ulatwic zycie kupujacemu oraz jego
handlowemu partnerowi ­ sprzedawcy. Ale czy na pewno ulatwil?

Fakt, ze obie procedury tak niewiele róznia sie od siebie oraz
problemy zwiazane z ich rozpoznawaniem powoduja, ze nie do konca
uswiadamiamy sobie ich istote oraz wynikajace z nich prawa i
obowiazki. Z pewnoscia warto blizej przyjrzec sie podstawowym
elementom odrózniajacym gwarancje od rekojmi.

Odpowiedzialnosc

Odpowiedzialnosc z tytulu gwarancji jakosci ponosi gwarant. Jest nim
ten, kto wystawil karte gwarancyjna: producent, importer lub
sprzedawca. Gwarant ponosi odpowiedzialnosc za wady produktu, nawet
jesli kupujacy wie o nich w chwili zawarcia umowy sprzedazy.

Natomiast odpowiedzialny z tytulu rekojmi jest tylko sprzedawca.
Zostaje on zwolniony z odpowiedzialnosci, jesli kupujacy wiedzial o
wadzie produktu w chwili zawarcia umowy sprzedazy.

Odpowiedzialnosc udzielajacego gwarancji obejmuje zwykle
funkcjonowanie urzadzenia. Gwarancja jakosci to zapewnienie, ze
jakosc przedmiotu zakupu jest wysoka. W przypadku powstania wady
fizycznej (gwarancja jakosci, w przeciwienstwie do rekojmi nie
obejmuje wad prawnych) mozna zadac naprawy lub wymiany. Przykladem
ilustrujacym termin "zwykle funkcjonowanie urzadzenia" bedzie praca
procesora w przewidzianej dla niego czestotliwosci zegara. Jesli
uzytkownik przekroczy maksymalna czestotliwosc ("podkreci") i
procesor sie spali, powstale uszkodzenie nie podlega gwarancji.

Pojecie wady w przypadku rekojmi nie jest takie samo jak w przypadku
gwarancji. O odpowiedzialnosci z tytulu rekojmi mozemy mówic, jesli
rzecz ma wade zmniejszajaca jej wartosc lub uzytecznosc. Uzytkownik
skutecznie moze zareklamowac towar na podstawie rekojmi niekoniecznie
wtedy gdy jest niesprawny, wystarczy, ze nie ma pewnych wlasciwosci,
o których posiadaniu zapewnia np. instrukcja obslugi lub sprzedawca.
Wracajac do przykladu procesora, jesli sprzedawca zapewni kupujacego,
ze moze "podkrecac" urzadzenie, w razie uszkodzenia procesora
kupujacy ma prawo dochodzic swoich praw z tytulu rekojmi.

Charakter prawny gwarancji jakosci i rekojmi

Gwarancja jakosci jest aktem o charakterze umownym, czyli
dobrowolnym. Obecnie nie ma obowiazku jej udzielania. Gwarancja ta
jest uzalezniona od wydania kupujacemu karty gwarancyjnej. Jesli
sprzedawca jej nie wyda, kupujacy nie moze dochodzic roszczen z
tytulu gwarancji.

Uprawnienia z tytulu rekojmi przysluguja z mocy prawa, w zwiazku z
czym nie jest potrzebny osobny dokument sprzedawcy. Do skorzystania z
rekojmi wystarczy udowodnienie zakupu u okreslonego sprzedawcy, np.
przedstawienie paragonu. Nie jest wymagana karta gwarancyjna ani
zaden inny dokument okreslajacy uprawnienia kupujacego. Kodeks
cywilny dopuszcza mozliwosc wylaczenia, ograniczenia lub rozszerzenia
rekojmi, ale wylaczenie i ograniczenie nie moze nastapic w przypadku
sprzedazy uzytkownikom koncowym. Wylaczenie i ograniczenie rekojmi
jest bezskuteczne, jezeli sprzedawca podstepnie zatail wade przed
kupujacym.

Termin

Wedlug kodeksu cywilnego termin gwarancji wynosi 1 rok od dnia
wydania rzeczy kupujacemu. Gwarant moze dowolnie ustalic termin
ochrony gwarancyjnej, ale nie krótszy niz 1 rok. Wazne, by termin ten
byl okreslony w momencie wydawania rzeczy kupujacemu. Gwarancja
automatycznie zostaje przedluzona o czas pozostawania urzadzenia w
serwisie sprzedawcy lub innym, wskazanym w karcie gwarancyjnej
punkcie. Na rzecz wymieniona sprzedawca ma obowiazek wydania nowej
karty gwarancyjnej z nowym terminem, nie krótszym niz poprzedni.

Uprawnienia z tytulu rekojmi wygasaja bezwzglednie po uplywie 1 roku
od dnia wydania rzeczy kupujacemu, niezaleznie od tego, ile czasu
wadliwe urzadzenie bylo w serwisie sprzedajacego. Mozliwosc
korzystania z uprawnien, jakie daje rekojmia, w odróznieniu od
gwarancji jakosci, jest uzalezniona od dokonania tzw. aktów
starannosci. Kupujacy straci uprawnienia z tytulu rekojmi, jesli nie
zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciagu 1 miesiaca od dnia jej wykrycia
lub od dnia, w którym przy zachowaniu nalezytej starannosci mógl ja
wykryc. W obrocie profesjonalnym, czyli bez udzialu konsumentów,
kupujacy straci uprawnienia z tytulu rekojmi, jesli nie zbada rzeczy
w czasie i w sposób przyjety przy przedmiotach tego rodzaju i nie
zawiadomi niezwlocznie (tj. bez zbednej zwloki) o dostrzezonej
wadzie. W przypadku, gdy wada wyjdzie na jaw pózniej, musi zawiadomic
sprzedawce niezwlocznie po jej wykryciu. Kupujacy nie straci
uprawnien z tytulu rekojmi mimo niezachowania powyzszych terminów,
jesli sprzedawca wade podstepnie zatail albo zapewnil kupujacego, ze
wady nie istnieja.

Uprawnienia

Z gwarancji jakosci wynikaja dwa uprawnienia. Klient moze zadac
usuniecia wady fizycznej (naprawa) lub dostarczenia rzeczy wolnej od
wad (wymiana), jezeli wady zostana ujawnione
w terminie okreslonym w gwarancji. Wymiana czesto nastepuje dopiero
po kilku nieudanych próbach naprawy. Z racji dyspozytywnego
charakteru przepisów dotyczacych gwarancji gwarant sam okresla
warunki wymiany rzeczy wadliwej. Oczywiscie, powinny byc
przedstawione kupujacemu w momencie odbioru towaru. W przeciwienstwie
do rekojmi, wybór kolejnosci i realizacja uprawnien nalezy w zasadzie
do gwaranta, aczkolwiek brak pod tym wzgledem wyraznego przepisu.
Rekojmia uprawnia kupujacego do odstapienia od umowy sprzedazy rzeczy
wadliwej, zadania obnizenia ceny, wymiany wadliwego towaru oraz
naprawy. Kupujacy sam decyduje, z którego zobowiazania ma wywiazac
sie sprzedajacy z jednym wyjatkiem: jezeli kupujacy odstepuje od
umowy sprzedazy wadliwego urzadzenia po raz pierwszy, a sprzedawca
zadeklaruje niezwloczna jego wymiane lub naprawe, kupujacy nie moze
zrezygnowac z propozycji sprzedawcy. Jest wrecz zobowiazany
naprawiony lub wymieniony przedmiot przyjac. Natomiast w przypadku
powtórnej reklamacji (na podstawie rekojmi) sprzedawca ma juz
obowiazek zakup przyjac i zwrócic pieniadze.

Od nowelizacji kodeksu cywilnego w 1996 roku kupujacy, który otrzymal
gwarancje, moze wedlug wlasnego uznania reklamowac rzecz takze na
podstawie rekojmi (o ile jej nie wylaczono). Moze nawet reklamowac
ten sam przedmiot na przyklad najpierw na podstawie gwarancji, a
nastepnym razem na podstawie rekojmi i odwrotnie, w zaleznosci od
tego, co jest dla niego korzystniejsze. Sprzedawca nie ma prawa
narzucac formy reklamacji. Wybór nalezy do kupujacego.

Krzysztof Brancewicz

</a>

--
wozik_at_stone.pl