Re: czy łożysko tulejkowe to tsamo co kulkowe???

Autor: slawek_xl_at_poczta.onet.pl
Data: Wed 30 Jan 2002 - 17:43:49 MET

a Glide uściślił?:

> To bardzo niescisle,...

(bez komentarza)

> poniewaz w mechanice - tam gdzie przenoszone so
> duze obicazenia...

zdaje się że była mowa o wentylatorkach komputerowych a tam to dopiero są
obciążenia...

> ...stosuje sie lozyska rolkowe (waleczkowe) a nie slabsze
> pod tym wzgledem kulkowe (ceny trolkowych tez sa wyzsze).
> Oczywiscie w wetylatorach ze wzgledu na znikome obciazenia stosowanie
> lozysk rolkowych jest zupelnie niepotrzebne.

żeby nie przedłużać :

- ustawiłem te trzy rodzaje w tej kolejności ze względu na opory toczenia przy
małych obciążeniach, przy porównywalnej jakości łożysk i to podtrzymuję

- te trzy nie wyczerpują wszystkich rodzajów stosowanych w praktyce łożysk
ciernych i tocznych

- wałeczkowe to popularna nazwa łożysk igiełkowych

- rolkowe? czy miałeś na myśli łożyska walcowe? - to trochę co innego niż
igiełkowe (a może myślałeś o baryłkowych?)

I rzecz najważniejsza:

Jeżeli już chcesz mówić o obciążeniach to w wentylatorkach komputerowych
dominujące jest obciążenie osiowe i dlatego nie spotkasz tam łożysk igiełkowych
ani walcowych, które są ze swojej natury przeznaczone do przenoszenia obciążeń
promieniowych.

Proponuję (bo nas grupowicze zeklną) zamknąć ten wątek albo jeżeli masz ochotę
to priv.

pozdrawiam
Sławek