Re: Zasilacz bez wentylatora

Autor: Krzysztof Kucharski (szpunk_at_priv.onet.pl)
Data: Tue 29 Jan 2002 - 01:48:58 MET

Użytkownik QuaD <quadrax_at_go2.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:a34ko6$giu$1_at_sunsite.icm.edu.pl...

[...]
> PS. Szkoda że jedyny solution to zwolnienie wiatraka, chociaż
gdzies ktoś
> wpominał o obudowach Compaq bez wiatraka tyle ze 235W MAX (jak
dla mnie
> by styknęło)
[...]

Witam !

Pozwalam sobie wtrącić swoje 3 grosze ! :-)
Otóż od pewnego czasu chodzi mi po głowie następujące rozwiązanie,
nawiązujące zresztą do rozwiązań przemysłowych - "maszyna"
nawiewowo - wyciągowa, umiejscowiona poza PCtem.

Pokrótce:
1. Demontujemy wiatraki z procesora i z zasilacza.
2. Budujemy "maszynę chłodzącą" :-))) w postaci dwóch dużych
wentylatorów, ja akurat myślę o wentylatorach wielkością
zbliżonych do tych kuchenno-łazienkowych.
3. Jeden wentyl ma podawać przefiltrowane powietrze do PCta,
najlepiej bezpośrednio na radiator procesora.
4. Drugi ma wyciągać ciepłe powietrze z okolic zasilacza.
5. Połączenie "maszyny" z PCtem przy pomocy np. rur od odkurzacza
:-).
6. Skrzynka z wentylatorami i filtrem powietrza na zewnątrz
mieszkania.
7. Pomiędzy wentylatorem nawiewowym a PCtem zainstalować komorę
tłumiącą szmery nawiewu - wyłożoną np. filcem.
8. Dla zapewnienia utrzymania temp. powietrza w rozsądnych
granicach (szczególnie zimą) pomiędzy komorami nawiewu i wywiewu
zastosować małą recyrkulację w postaci regulowanego otworu
(zasuwa). Ewentualnie regulowane żaluzje (zasuwy) na wlocie i
wylocie. Te dwa ostatnie patenty w celu zapobieżenia podawania do
wnętrza PCta zbyt zimnego powietrza (wykraplanie wody!).
9. Ewentualne uszczelnienie obudowy Pcta, zapobiegające zasysaniu
"obcego" powietrza.

Zalety:
1. Dzięki wspólbieżnemu działaniu obydwu wentylatorów praktycznie
nie powinny występować różnice ciśnienia powietrza, tak bardzo
dające się we znaki.
2. Wyniesienie hałaśliwych wentylarów poza obręb pomieszczenia z
PCtem.
3. Zmniejszenie stopnia zabrudzenia wnętrza obudowy przez
podawania do niej przefiltrowanego powietrza.

Wady:
1. Skomplikowana budowa ... :-(

Mam zamiar poeksperymentować z czymś takim podczas wakacji. O
rezultatach nie omieszkam poinformować. :-)

Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

P.S. Tego typu rozwiązania stosuje się w praktyce. Ze skutkiem
bardzo interesującym !
P.P.S. Zastosowanie pojedynczego wentylatora raczej mija się z
celem.
K.