Re: VIA i wolny dysk

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_magsoft.com.pl)
Data: Thu 24 Jan 2002 - 10:42:04 MET

Hi,

Piotr wrote:

> Swoją drogą, dziwny pomysł - nie dać użytkownikowi możliwości
> włączenia takiej rzeczy, przez co pamięć działa o 40% wolniej.

Niestety niektórzy producenci tak robią -- szczególnie w przypadkach,
gdy trudno jest utrzymać stabilność przy włączonych wszystkich opcjach
przyspieszających (a więc przy nienajlepszym projekcie płyty).

> A więc bez przeplotu wygląda dużo gorzej:
> http://republika.pl/piotrne/sis2mem.gif (około 100 MB/s).

Możesz jeszcze zmienić DRAM Timing z Normal na Fast/Turbo i
zobaczyć, czy stabilność się utrzyma i będzie jakieś przyspieszenie.

> Jakość tych obrazków jest taka sobie, bo były robione
> metodą "optyczną". Ale coś widać.

Wystarczająco dobre.

Zobacz, czy na zegarze pamięci HOST+PCI uda się utrzymać CAS 2.
Spróbuj włączyć Read Around Write i Concurrent PCI/Host.
Eksperymentalnie włącz też PCI Delay Transactions. Włączaj
tylko po jednej opcji na raz.

BTW nie ma jakiegoś nowszego BIOSu? Ta Twoja wersja na starcie
wyświetla dla kontrolera IDE tylko 14 przerwanie, podczas gdy
powinna raczej 14,15 wyświetlić... Może te problemy z kontrolerem
i UDMA są efektem jakiegoś błędu BIOSu?

> Tak, system częściowo się ładuje (wyświetla się desktop
> i niektóre ikonki), potem około 2 minuty przerwy i ładuje się
> do końca. Przy "Primary IDE Controller (dual fifo)" - wykrzyknik.
> Ctrl-Alt-Del podczas tych 2 minut pokazuje zawieszony
> proces spool32.exe (da się go zamknąć i system dalej się ładuje).

To nie są normalne objawy. Próbowałeś np. jeszcze spowolnić pamięć
do minimum (66 MHz, CAS 3, Timing na Slow) i zobaczyć, czy to samo
się dzieje?

> Ale jak już napisałem, 12 MB/s mi wystarczy.
> Na wszelki wypadek następna płyta główna którą kupię,
> nie będzie miała niczego wspólnego z VIA :-)

A jaką masz tę płytę w ogóle? Bo to bardziej wygląda na winę samej
płyty a nie chipsetu.

| Radosław Sokół  |  mailto:rsokol_at_magsoft.com.pl          |
|                 |  http://www.magsoft.com.pl/~rsokol/    |
\................... ftp://sokol.gliwicki.necik.pl/ ......./