Re: VIA i wolny dysk

Autor: Piotr (PCF12_at_who.net)
Data: Wed 23 Jan 2002 - 19:03:09 MET

Radoslaw Sokol napisał:

>Teraz działa.
>
>Najprawdopodobniej nie masz włączonego przeplotu pamięci (Memory
>Interleave), gdyż wyniki rzeczywiście są dość niskie. Oglądnij BIOS
>czy nie masz możliwości włączenia przeplotu, a w razie czego
>poczytaj http://www.viahardware.com/ -- mają artykuł dokładnie to
>opisujący i narzędzia do włączania.

O to chodzi, że mam. Programik wpcrset ustawiający różne rzeczy,
których nie da się ustawić zwykłym (wbudowanym) setupem.
Swoją drogą, dziwny pomysł - nie dać użytkownikowi możliwości
włączenia takiej rzeczy, przez co pamięć działa o 40% wolniej.
A więc bez przeplotu wygląda dużo gorzej:
http://republika.pl/piotrne/sis2mem.gif (około 100 MB/s).

Dlatego wcześniej napisałem, że mam _niestety_ płytę
z chipsetem VIA. Po wszystkich poprawkach ustawień jest tak:
http://republika.pl/piotrne/sis1mem.gif (około 170 MB/s)
Czyli ok. 30% gorzej niż powinno być.

Tak wyglądają ustawienia BIOSu:
http://republika.pl/piotrne/bios1.html
Jakość tych obrazków jest taka sobie, bo były robione
metodą "optyczną". Ale coś widać.

>Jak teraz włączysz UDMA w BIOSie to od razu będziesz miał kłopoty
>z kontrolerami?

Tak, system częściowo się ładuje (wyświetla się desktop
i niektóre ikonki), potem około 2 minuty przerwy i ładuje się
do końca. Przy "Primary IDE Controller (dual fifo)" - wykrzyknik.
Ctrl-Alt-Del podczas tych 2 minut pokazuje zawieszony
proces spool32.exe (da się go zamknąć i system dalej się ładuje).

>Jak wtedy wygląda test HD Tacha?

HD Tach ma wtedy też jakieś kłopoty, bo proponuje do testowania
tylko dyskietkę. Ale kiedyś jakoś się uruchomił i pokazywał 4.6 MB/s.

Mój własny programik testujący też działa 4 razy wolniej niż
przy zablokowaniu UDMA w BIOSie.

Ale jak już napisałem, 12 MB/s mi wystarczy.
Na wszelki wypadek następna płyta główna którą kupię,
nie będzie miała niczego wspólnego z VIA :-)

Pozdrawiam
Piotr

--
Zabezpieczenie antyspamowe: w moim adresie nie ma cyfr