Zapora RAID'owa

Autor: Marek Szopinski (mssoft_at_mssoft.com.pl)
Data: Wed 23 Jan 2002 - 01:10:25 MET

Czy kontrolery RAID, to nowy rodzaj zapór ? Wymyślono kiedyś zaporę ogniową
(firewall), a teraz zaporę dla transferu danych - RAID (nie mylić z rajdem,
RAID to zaprzeczenie rajdu). Przetestowałem kilka płyt z kontrolerami
Promisa i HighPointa. Wszędzie dyski zwalniały straszliwie na tych
kontrolerach, szczególnie na Promisie. Obecnie używam w swoim prywatnym
sprzęcie płyty MSI o doniosłym i chyba najdłuższym symbolu K7T266 Pro2 RU.
Zmuszony jestem do używania Baracudy IV podłączonej do RAID'a bo oczywiście
zaniechano od jakiegoś czasu możliwości podłączania urządzeń ATAPI do RAIDA.
Barracuda jest wolniejsza o ok. 35% od wersji systemu bazującego na zwykłym
porcie IDE. Rozumiem, że RAID służy do tworzenia matryc dyskowych, ale to
chyba nie usprawiedliwia jego tragicznej wydajności. Nie znam teorii
systemów opartych na tym kontrolerze dlatego proszę Was o oświecenie mnie o
co tu chodzi ? Czy RAID to złom, a może należy na to inaczej spojrzeć ?

--
Pozdrawiam
Marek Szopiński