Czemu w HDD nie ma "RAIDA"?

Autor: Szymon Osiecki (mooscimol_at_go2.NO_SPAM.pl)
Data: Wed 19 Dec 2001 - 21:17:05 MET

Tak sobie myślałem ostatnio, czemu w twardych dyskach nie ma
zaimplementowanego czegoś w rodzaju "RAIDa". Przcież w takim
pudełeczku jakie kupujemy mamy talerze i głowice odczytujące dane z
tych talerzy. Jeżeli jest jeden talerz i jedna głowica to mamy
powiedzmy prędkość pojedyńczą. Jeżeli dołożymy na drugą stronę talerza
drugą głowicę, to wtedy odczyt i zapis można by wykonywać jednocześnie
obydwiema głowicami i byłoby prawie dwa razy szybciej. Tak samo
dokładając kolejne talerze, można by zwiększać transfery/czasy dostępu
x razy. Wydaje mi się że tak nie jest, gdyż większe dyski wcale nie są
szybsze od swych mniejszych odpowiedników (chodzi mi o te same modele
różniące się jedynie ilością głowic i talerzy).
Jedyne wytłumaczenie jakie mi przychodzi do głowy, to koszt takiego
rozwiązania, o wiele bardziej skomplikowana elektronika i potrzebna
pewna moc obliczeniowa do wykonywania tych operacji.
Jeżeli ktoś zna odpowiedź na to pytanie, to chętnie przeczytam i za
moje ewentualne lamerstwo wszystkich przepraszam.

Pozdrawiam

--
 Szymon Osiecki