Re: Kilka banalnych pytanek

Autor: PeJot (kpejot_at_skrzynka.pl)
Data: Sat 29 Dec 2001 - 12:29:13 MET

Użytkownik Slawek <slwkk_at_poczta.fm> w wiadomości do grup dyskusyjnych napisał:a0gcj4$qgt$1_at_news.lublin.pl...
> Kilka pytan, ktore mi spac nie daja :)
>
> 1. Na plytach glownych ESC jest zintegrowana karta dzwiekowa co to za karta
> i jakie sa jej osiagi ?

Standardowy przetwornik zgodny ze specyfikacją AC97 -AD/DA 16bit-48Khz na
magistrali PCI, raczej dźwięk powinien być czysty bez szumów (wg spec. AC97 ;)

Jeżeli tylko masz głośniczki aktywne z equalizerem to przy małych wymaganiach
co do dzwięku 3d w grach może być OK (trzeba podręcić basy bo mają zazwyczaj
tragiczną dynamikę). Chociaż z drugiej strony na niemarkowych płytach mogą być
różne numery z AC97 ...

> 2. na plytach j/w jest zintegrowany kodek AC97 cz to to samo co AC3 ? Zdaje
> sie, ze dzieki niemu ma byc dolby surround jesli dobrze rozumiem ? Jednak na
> plycie kolegi ESC sa tylko 3 wyjscia i niema nic do podpiecia 4 glosnikow
> wiec o co chodzi ?

Zupełne inna bajka. Jak chcesz oglądać dvd i mieć programowo rozkodowany
dźwięk AC3 na 4/5/6 głośnikach to musisz mieć minimum SB Live 1024 (4 głośniki)
ale najlepiej zrobisz jeżeli kupisz SB Live! 5.1 - bardzo staniały ostatnio.

> 3. Ktora plyta jest lepsza ECS SIS 735 K7S5A czy CLAYTON VIA KT133 ? Lepsza
> wsumie roznie mozna to interpretowac wzasadzie wybralem juz 1 poniewaz
> obsluguje UDMA 100, a pierwsza tylko UDMA66, ale moze jestescie w stanie
> wybic mi ja z glowy na korzysc tej drugiej ?

Jeżeli tylko zainstalujesz na K7S5A Athlona-fsb266 +ddr/sdr to będzie o niebo lepsza
od tego Claytona. Jeżeli Durona to nie będzie spuer działało ale będziesz miał możliwość
rozbudowy kiedyś kompa o najszybsze Athlony XP i o pamięci ddr
(rozumiem że teraz "startujesz" z pamięciami Sdram-mógłbyś jednak kupić już ddr'y)

> 4. Ile karta dzwiekowa musi miec wyjsc aby podpiac 4 glosniki, zeby bylo
> dolby surround ?

4 kanały = 2 gniazda

> 5. Czy Riva tnt 2 m64 dobrze wspolpracuje z w/w plytami ?

To jest złom, kup chociaż GF2MX400 (np.ultra prolinka,
tylko nie kupuj Pine ani V.square bo oszukują klientów strasznie zaniżając
parametry)

> 7. Co to jest (na plycie glownej) AMR ?

Do instalacji programowych np. modemów.
Nie przyjęło się bo te modemy miały kosztować grosze i działać solidnie
a okazało się że można kupić modemy PCi za 50zł o niebo szybciej ściągające
dane.

> 8. Na jakiej zasadzie dziala burn proof nagle bufor jest 0 pozniej znow 20
> itd dlaczeg tak sie dzieje ?

Jeżeli masz sfragmentowany albo wolny dysk (długi czas dostępu) to przy nagrywaniu
małych plików dochodzi do krótkiego wstrzymania transferu i mechanizm BP ratuje Twoją płytę
cd-r od wyrzucenia do kosza.

> 9. Jaki polecacie tani i <b>cichy</b> cooler do amd 700 - 800

Któryś Coolermaster EP5-6i model 51 albo głośniejszy 11.
Spire 5e34B3 z miedzianą wstawką także jest tani/cichy/wydajny.

> 10. Czy polecacie wywalic starego sound blastera 16 isa na rzecz tej karty
> dzwiekowej zintegrowanej z plytami ESC ?

Oczywiście (ale masz aktywne głośniki ?), tylko włącz w biosie emulację SoundBlastera.

> 11. Jak sprawdzic kiedy nadchodzi czas na wymiane zasilacza na wydajniejszy
> ? Obecnie mam 230V i nie wiem czy po podpieciu nowej plyty i procka nie bede
> potrzebowal 300V

Właśnie nadszedł, szkoda ryzykować z jakimś badziewnym zasilaczem 230W,
kiedyś wsadzisz szybszy procesor i będą się dziać przedziwne rzeczy (albo nawet teraz)
Z tanich obudów 300W (140/150zł) to daruj sobie Foxconn (np.916k) i kup np. Codegena 300W
z literką L na końcu (long-nie będzie problemów z dużymi płytami ATX np. K7S5A)

PeJot