Re: Kontrole BSA i tego skutki

Autor: peles (peles_at_poczta.onet.pl)
Data: Tue 09 Oct 2001 - 19:51:17 MET DST

> Hmm... Wyobraźmy sobie, że prowadzę swoją firmę. Mam w niej tylko
> legalne oprogramowanie. Ok, wpada mi kontrola BSA. Pytanie pierwsze:
> Jak taka kontrola wygląda?
przychodza panowie lub panie z BSA w obstawie policji i prosza o wydanie
piratow
i tu jest rzecza taktyki masz 2 warianty
1 oddac wszystko co masz
lub 2 liczyc na farta ze moze niczego nie znajda :-)
podstawowym warunkiem przeszukania jest to iż policja musi okreslic czego
szuka !
najczesciej okreslaja b. ogolnie żadanie i przystepuja do przeszukania .
Nakaz prokuratora nie jest im konieczny bo zawsze mogą powiedzieć ze jest to
przypadek nie cierpiacy zwloki i dopiero potem dostaniesz zatwierdzenie
przeszukania podpisane przez prokuratora !

> Teraz tak: moje komputery mają pozakładane hasła. Na BIOS, na system,
> na pliki, itd. Co wtedy? Na kompach mam poufne dane. Słyszałem, że
> wtedy kompy są rekwirowane dla rzeczoznawcy. Ale jeśli tak jest, to co
> jeśli ja mam właśnie do wykonania pracę na kompie? Czyli tak: kompa mi
> zabierają, ja nie mogę wykonać pracy, kontrakt idzie się czesać, ja
> idę z torbami. A potem BSA oddaja mi kompa z miłym "Dzięki za używanie
> naszego softu".

Zatrzymanie sprzętu komputerowego nie moze naruszać zasady proporcjonalności
wynikającej z art. 227 k.p.k. zgodnie z którą prowadzenie przeszukania i
zatrzymania powinno być dokonywane zgodnie z celem tych czynności ( a celem
jest znalezienie piractwa a nie pozbawienie wlasciciela narzedzia pracy !!!)
w sposób najmniej dolegliwy dla osób dotkniętych tymi czynnościami oraz "bez
wyrządzania niepotrzebnych szkód i dolegliwości"
panowie/nie z BSA musza to brac pod uwage !!!

a co do chasel to nie masz obowiazku ich ujawniac bo nikt nie ma obowiazku
dostarczac dowodow na swoja niekorzysc!!! ale wtedy uwzgledniajac powyrzsze
moga zatrzymac sprzet.

i tak to wlasnie wyglada !

nie wiem czy w Polsce ale na zachodzie uzywa sie tzw. DIBS co pozwala
skopiowac cala zawartosc twardziela i nie ma potrzeby ztrzymywania kompow.
ale w RP chyba brak jest podstaw prawnych do stosowania tego typu urzadzen
!!!

czy zaspokoilem twoja ciekawosc ?!!!
pzdr.
pawel.