Re: Prawda o P4

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_magsoft.com.pl)
Data: Mon 29 Oct 2001 - 19:41:02 MET

Hi,

PK wrote:

> Chcialbym poznac Wasze zdanie o P4...Zastanawia mnie czy te procki sa
> naprawde dobre, czy Intel schodzi na psy i zyje tylko dzieki opini i
> reklamie ?
> Gdzies widzialem test, na ktorym komp z P4 2 GHz byl wolniejszy o AMD 800
> Mhz...

Pentium 4 to ciekawa konstrukcja, ale za bardzo okrojona. W niektórych
zastosowaniach rzeczywiście jest niesamowicie szybki (w połączeniu z
pamięciami RDRAM) i np. jeśli zajmujesz się obróbką wideo i musisz mieć
najszybszy sprzęt, to bez wahania bierz P4. Problemem P4 jednak jest
fatalna wydajność w wielu popularnych domowych zastosowaniach
(częściowo wynikająca z obranej architektury, a częściowo z okrojenia
pierwotnego projektu o parę funkcji). Może się więc zdarzyć, że w
jakimś konkretnym teście Athlon rzędu 1000 MHz przebije Pentium 4
2000 MHz.

Inną sprawą jest już to, że zawsze procesory AMD przy podobnej wydajności
były tańsze od Inteli, a w przypadku Pentium 4 sprawa jest gorsza o tyle,
że płyty główne pod P4 i pamięci RDRAM też są strasznie drogie, a
Athlony używają zwykłych pamięci SDRAM SDR i DDR, których ceny są
wszystkim znane. Płyty też bywają bardzo tanie.

Jeśli więc potrzebujesz szybkiego komputera "do wszystkiego", to tylko
AMD, a jeśli supermaszyny do niektórych zastosowań -- to już inna
dyskusja. Wtedy można jednak rozpatrywać użycie Pentium 4 -- inaczej
nie ma on sensu na razie (za pół roku należy powtórzyć ten wątek, bo
będzie P4 Northwood i chipset i845 z obsługą DDR :) ).

| Radosław Sokół  |  mailto:rsokol_at_magsoft.com.pl          |
|                 |  http://www.magsoft.com.pl/~rsokol/    |
\................... ftp://sokol.gliwicki.necik.pl/ ......./