Re: Przegrzane P3, P4 Athlon, AthlonMP(XP)

Autor: Sebastian Kaliszewski (Sebastian.Kaliszewski_at_softax_com.pl)
Data: Mon 24 Sep 2001 - 15:27:16 MET DST

"Krzysztof Oledzki" <ole_at_WytnijTo.hoth.jmg.com.pl> wrote in message

> no :)) W divixie ;->

> Ogladalem na serwerze - nie mam tam karty muzycznej :((

> Termometr byl troszke odsuniety od CPU..

To jest teremometr mierzacy emisję podczerwieni przez mierzony obiekt. Ale
taki termometr trzeba skalibrowac do użytego materialu. Fabrycznie przyjęta
jest zwykle standardowa kalibracja (95% emisji ciała doskonale czarnego o
danej temperaturze) Wypolerowane aluminium (takie z jakiego zrobiona jest
oslonka P4 i PIII) ma wlasnosci wyraznie odbiegajace od standardowych
(wyraznie mnijsza emisja) a w dodatku odbija promiwniwanie podczerwone...
sufitu.

> Ale procek nadal dzialal.

> Ale radiator byl chlodny - wiec zanim sie rozgrzal zdazyl zabrac
> duzo ciepla od procesora.

> Skoro sie zawiesil to znaczy ze przestal pracowac -> nie wytwarzal ciepla.

Tak szybko by nie ostygl...

> Poza tym jak w tescie P4 temperatura byla mierzona w pewnej
> odleglosci.

To nie ma znaczenia. Takie termometry sa skuteczne z kilku metrow, pod
jednym wszak warunkiem -- że są skalibrowane.

> No wlasnie :)

Zapewne pomoze zwykla zamiana specyfikacji -- odczyt czujnika wymagany 10x
na sekunde. Patrz nizej...

> Bylo o tym w artykule :) Dioda jest ale ma mala predkosc dzialania -
> jakis 1 stopnien/sek - czyli jest dobra jak sie wiatrak
> zatrzyma a nie jak klas polaczy procesor bez radiatora.

Sa to bzdury, nic dziwnego, Tomshardware zawsze pisało techniczne bzdury, bo
i gosciu nie ma zadnego technicznego wyksztalcenia (to jest pan doktór).

A wyjasnienie (najbardzie prawdopodobne) jest dosc prozaiczne. AMD wbudowalo
sam czujnik (termorezystor/termodiode), ktorego oba wyprowadzenia skierowane
zostaly wprost na dwie, poprzednio nie uzyte, nozki procesora. Odczytywaniem
tego urzadzonka ma zajmowac sie plyta. A niestety typowa plyta robi to co 5
sekund (sic!). Zeby byla skuteczna i pewna powinna to robic 10x na
sekunde...

Pozdro

--
                              Sebastian Kaliszewski