Re: Uciszanie komputera

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_magsoft.com.pl)
Data: Tue 11 Sep 2001 - 13:32:40 MET DST

Hi,

Arkadiusz 'Jo Joro' Sochala wrote:

> [...]
> Za taką kasę to podziękowałem.

Nie dziwię się.

BTW w najbliższych dniach spróbuję zmontować ten mój układ na
płytce uniwersalnej i przetestować jego niezawodność. Dam wtedy
znać czy można takie coś z powodzeniem zastosować w działającym
komputerze.

> Powiedział, że to wlutowane w kabel powinno zminiejszyć napięcie z 12V,
> ale do ilu to zapomniałem.

Strzelam, że to po prostu scalony stabilizator napięcia. Aby mieć 100%
pewności trza by w katalogu zobaczyć, ale to pewnie to.

> Czy bezpiecznie można to zrobić korzystając z
> 'tego czegoś'?

Można, ale to zmniejszy obroty wiatraka trwale -- tak jak diody
czy rezystory -- w przeciwieństwie do układu, który w zależności
od wersji albo wyłączy wiatrak po spadku temperatury (rozwiązanie
dla mało grzejących się procesorów oraz dla zasilaczy), albo spowolni
go nieco (dla bardziej grzejących się).

Natomiast rzeczywiście metody "pasywne" są nieco bezpieczniejsze, gdyż
oderwanie się czujnika od radiatora w przypadku układu "aktywnego"
drastycznie zmniejsza skuteczność chłodzenia. Układy wymagają więc
bardzo starannego montażu.

> BTW jak mu powiedziałem o diodach to mnie wyśmiał.

Nie wiem czemu. W sumie to dokładnie ta sama metoda -- może jedynie
stabilizator będzie zapewniał lepsze odprowadzanie ciepła bo ma większą
obudowę. Ale przy mocach traconych na tych elementach nie ma to
większego znaczenie.

U siebie zamontowałem przy wiatraku trzy rezystory po 15 Ohm każdy
(trzy zamiast jednego, żeby zmniejszyć moc wydzielaną na każdym).
Są lekko ciepłe, ale komputer stabilnie działa tygodniami po 24 h
na dobę.

| Radosław Sokół  |  mailto:rsokol_at_magsoft.com.pl          |
|                 |  http://www.magsoft.com.pl/~rsokol/    |
\................... ftp://sokol.gliwicki.necik.pl/ ......./