Re: AMD idzie z dymem !

Autor: Jacoj (WYTNIJ_TO_jacoj_at_poczta.fm)
Data: Thu 27 Sep 2001 - 12:27:45 MET DST

"Artur Orlowski" <arturo_at_edu.com.pl> wrote in message news:3BB0FB72.A33BD859_at_edu.com.pl...

> Producenci plyt z tego nie korzystaja. Efekt jest ten sam.

Po prostu kłamiesz a to podważa sens dalszej dyskusji z Tobą...
Cytat z instrukcji do płyt Asusa:

ASUS P4B (i845)
ASUS P4T (i850)

Award BIOS Codes:
High frequency beeps when | CPU overheated
sysyem is working | System running at lower freqency

[...]
> Faktem jest, ze sprzedawcy stickeruja wierzch PIV, a nie stickeruja
> Athlona.

Prosiłem Cię, abyś darował sobie takie "argumenty", naprawdę
mało mnie obchodzi, że niektórzy sprzedawcy są głupi, nikt nie
musi u nich kupować...

[...]
> Nie moze tego powiedziec, gdy dzieje sie to na wlasnie odebranym ze
> sklepu nowym komputerem. Dlatego z koniecznosci robia wszystko oprawnie.
> Przy komputerze z PIV swojego bledu nawet nie zauwaza

Taaa, ale za to usłyszą, w przypadku Athlona mają szansę
nawet poczuć ...swąd.

[...]
> Dolicz cene poczatkowego zakupu plyty glownej dla PIV.

Mówisz o tych na VIA czy tych na SIS-ie? A w ogóle dlaczego tak bardzo
odbiegasz od tematu, wystarczyło przecież wspomnieć o cenie samego P4.

> Poza tym mocowanie wentylatoro dla PIV wcale tez nie jest absolutnie
> niezawodne.

Wystarczy, że jest sensownie zaprojektowane, a tak BTW argumentowanie,
iż coś "nie jest absolutnie niezawodne" jest conajmniej śmieszne, bo
nawet sama przestrzeń nie jest absolutnie niezawodna.

> Na podstawie moich doswiadczen moge powiedziec, ze mocowanie PIV jest
> rownie niezawodne co mocowanie na Socket7/370/A

Kompletna bzdura, gołym okiem widać, że intelowski "retention
mechanism" jest bardzo solidny i co najważniejsze nie obciąża
(wygina) podstawki procesora. Nie wiem czy zauważyłeś ale w
starych podstawkach radiator trzyma się na na ok. 4-milimetrowym
kawałku plastyku.

> - nigdy nie spotkalem
> sie z przypadkiem odpadniecia radiatora zarowno osobiscie, jak i w
> zadnej dokumentacji i serwisie.

Już Ci mówiłem, za krótko żyjesz...

[...]
> Cos takiego sugerujesz piszac o hipotetycznej szansie przegrzania sie
> Athlona i jego niepoprawnej pracy.

To nie jest hipoteza, to fakt.

> Nie widzialem na grupie zadnego postu osoby ktorej sie spalil
> procesor.Mozna prosic o MsgID?

<9090to$s3t$1_at_news.tpi.pl>

Dyskusja o temacie "Filmik pogladowy ..." na pl.rec.gry.komputerowe.sprzet
z dnia 18.09.2001:
post Krisa <9o71qq$2106$1_at_news2.ipartners.pl>
Post MGB <1c5pqtg01s2rjn8upa9q7lt1f1t5fuh4a8_at_4ax.com>

[...]
> Jak to odpadl? Odlamaly sie trzymadelka? Z jakim wentylatorem?

Nie wiem, nie miałem czasu wgłębiać się w szczegóły, a co nie
wierzysz mi?

> Bo to wymaga przeprojektowania kilku czesci struktury. Staje sie
> nieoplacalne w przypadku gdy juz od dawna wszystkie plyty stosuja wlasny
> monitoring temperatury i odcinanie zasilania przy przegrzaniu.

Już Ci napisałem dlaczego monitoring w przypadku AMD jest gówniany
i mało skuteczny - te procesory nie mają wbudowanego czujnika temp.
w struktrurę krzemową procesora a tylko to gwarantuje odpowiednio
szybki pomiar temp. W każdym innym przypadku czujnik nagrzewa się
wolniej niż sam procesor.

> Wprowadzenie samej diody termicznej (w Palomino) jest o wiele prostsze -
> wstawienie malego opornika z podlaczeniem biegunow do dwoch wolnyc
> nozek.

Opornikiem dość ciężko mierzy się temperaturę... i dość ciężko
znaleźć w nim bieguny

> Wprowadzenie automatycznego wylaczenia wymaga zmian w ukladzie
> zasilania procesora

Nie trzeba. Przepraszam, to Ty nie wiesz, że układy w technologii
CMOS pobierają prąd właściwie tylko podczas przełączania, czyli
do znacznego zredukowania poboru prądu wystarczy spowolnienie
lub ewnetualnie zatrzymanie zegara?

> oraz wproadzea odpowiedniej elektroniki tym
> zarzadzajacej. Przy obecnej wojnie cenowej takie wydatki zostaly
> potraktowane po macoszemu.

> Naprawde? Ja sie jeszcze nie spotkalem. Z dostepnych informacji
> wynika, ze wiekszosc serwisow tez nie (doswiadczenia z dwoch sklepow
> komputerowych + moje zlozone ~150 komputerow).

Już Ci powiedziałem może zbyt krótko żyjesz, przy obecnych
ciężkich radiatorach z ich twardymi zaczepami sprężynującymi,
do uszkodzenia/nadkruszenia podstawki procesora naprawdę
niewiele potrzeba.

> Przypadki marginalne nie zdarzajace sie poza testem TomsHardwar.

Zdarzające, wyżej masz adresy do postów.

> Ale Ci sie zawieszaja. Niezawodnosc sprzetu jest wieksza od
> niezawodnosci wiekszosci oprogramowania.

No i co?

> Dokladnie. O hipotetycznej sytuacji odpadniecia radiatora. Bedacego
> statystycznie mniej szkodliwego w kosztach od wszelkich innych
> sprzetowych awarii.

Powiedz to tym ludziom, którzy uwędzili sobie procesor.

> 50 razy - orientacyjnie z jedynego testu takiej sytuacji - testu TH w

No popatrz, a ja tam widzę co najwyżej 5-10-krotne spowolnienie.

> Ostrozne naprawianie chlodzenia jest troszke smieszne - rozkrecanie
> komputera, czeste dostawanie sie pod zasilacz, zakladanie radiatora nad
> wlaczona plyta glowna (o ile wczesniej nic nie uszkodzila i nie zrobila
> zwarcia) i to wszystko w czasie waznych 100-godzinnych obliczen jest
> ciupenke nierealne. Ze tak Cie zacytuje - "przyklad z przedszkola" ;)

Sam jesteś śmieszny, gdy komputer pracuje jako serwer, gdy akurat
robisz coś pilnego, możesz spokojnie poczekać do zakończenia pracy
a dopiero potem np. iść do sklepu po nowy wiatraczek.

> Nie. Praktycznie wszystkie plyty glowne maja wlasny czujnik
> temperatury i zaszyte w BIOSie procedury wylaczania zasilania dla
> procesora.

Już, Ci wytłumaczyłem dlaczego zewnętrzy czujnik nie zdąży
zadziałać.

> Tom zastosowal markowa plyte w ktorej dla oszczednosci nie
> montowano tego typu zabezpieczen. Obiektywny test?

Znów kłamiesz, cytat:
"Wykorzystaliśmy płytę główną przeznaczoną dla Palomino - D1289
Siemensa z chipsetem VIA KT266. Siemens zapewnił nas, że obwody
ochrony termicznej ich płyty na pewno pracują. Jak dotąd wiemy,
że w takie obwody wyposażona jest również płyta Asusa A7V266."

> Sluze uprzejmie:
>
> D850GB Technical Product Specification
> ftp://download.intel.com/design/chipsets/designex/29824503.pdf
> Tabela 46 - Voltage BudgetFactors: ze wzgledu na duzy pobor mocy szybsze
> procesory sa poprawnie obslugiwane dopiero w poprawionych plytach (FMB)
> dostepnych dopiero od tego roku.

Przecież to najzupełniej normalna sytuacja, również nie wszystkie
płyty dla Athlonów obsługują najnowsze procesory, właśnie z powodu
ich poboru prądu (nie słyszałeś o spalonych zasilaczach w płytach
OIDP Epox-a?)

> IntelŽ PentiumŽ 4 Processor in the 423-pin Package at 1.30, 1.40, 1.50,
> 1.60, 1.70, 1.80, 1.90 and 2 GHz Datasheet
> ftp://download.intel.com/design/Pentium4/datashts/24919805.pdf
> Table 5. Voltage and Current Specifications - widac wyraznie 2 serie
> procesorow - starsze z oficjalnie niewielkim poborem mocy (max 70W) oraz
> nowsze z maxymalnaym poborem mocy 100W.

j/w - identyczna sytuacja występuje w przypadku AMD

> Co ciekawe wspomniana przez Ciebie funkcja informowania o przegrzaniu
> i zmianie dzielnika procesora nie calkiem dziala:
> Intel(R) Pentium(R) 4 processor Specification Update
> ftp://download.intel.com/design/Pentium4/specupdt/24919913.pdf
> N36 - czesto bit okreslajacy status TCC jest ustawiany na OK, pomimo
> pracy w trybie przegrzania.

Po pierwsze, nóżka PROCHOT# nadal działa i działała.
Po drugie, już zostało to naprawione jak sam mogłeś o tym przeczytać.
Po trzecie, sytuacja ta występowała jedynie w specyficznych
            przypadkach: po resecie "miękkim" procesora gdy już
            działał układ TCC

> Patrz wyzej wspomniane specyfikacje techniczne.

j/w - czytaj dokładnie, to co czytasz...

> Jw. Dokladnie po wyjsciu nowych plyt stworzono nowa serie procesorow
> z oficjalnie zwiekszonym poborem mocy.

> Niewatpliwie wymaga oromnej mocy obliczeniowej. ;)

Niewątpliwie wymaga niezawodności.

> Niesamowicie wazne i nieprzerywalne zadanie.

Jesteś żałosny.

> Juz kilka razy spadl Ci radiator podczas tych czynnosci? ;>>

Jesteś żałosny.

> Niewatpliwie skuteczne, natomiast praktycznie nieprzydatne.

A tu jesteś śmieszny.

> No wlasnie. Nagle i bez przyczyny spowolnienie pracy komputera (przy
> ciagle stabilnej jego pracy) sugeruje jakas nieprawidlowosc w OS
> (odpalenie jakiegos procesu itp). A sporo wolniejsza prace procesora jak
> najbardziej uznaje za bledna prace.

Nie odpowiadsz na pytanie, gdzie tu masz błędną pracę systemu
operacyjnego?

> Bo przy sporej petli histerezy temperatura pracy przy obnizonej
> czestotliwosci moze byc nizsza od temperatury pracy przy pelnej
> predkosci. Co do sygnalu PROCHOT - po pierwsze nic go nie obsluguje, po
> drugie - dziala nieprawidlowo (patrz wyzej).

Znów kłamiesz i nie odrózniasz rejestrów od wyprowadzeń (pinów).

> Tutaj albo procesor dziala z pelna predkoscia, albo wogole. Jasna
> sytuacja.

Taaa, szczególnie gdy brak wbudowanego czujnika temp. czesto
uniemożliwia własciwe zdiagnozowanie problemu...

> Ja czytalem. A Ty?

> W dokumentacji do plyt Intel 850 nie ma mowy o obsludze tego sygnalu -
> nawet Intel tego nie stosuje.

Nawet VIA to obsługuje (zwróć uwagę na podkreślenie):

Z dokumentacji do VT82C686A:
"Notebook-class power management functionality compliant with ACPI
and legacy APM requirements. Multiple sleep states (power-on suspend,
suspend-to-DRAM, and suspend-to-Disk) are supported with hardware
automatic wake-up. Additional functionality includes event monitoring,
CPU clock throttling and stop (Intel processor protocol), PCI bus clock
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
stop control, modular power, clock and leakage control, hardware-based
and software-based event handling, general purpose I/O, chip select and
external SMI."

> [...]
> D850GB Technical Product Specification.

ASUS P4B (i845)
ASUS P4T (i850)

Award BIOS Codes:
High frequency beeps when CPU overheated
sysyem is working System running at lower freqency

> Oczywiscie. Aby uklad zmiany czestotliwosci dziala, musi byc
> zastosowana jakas histereza pomiaru temperatury. Co powoduje, iz
> procesor majacy wyzsza temperature moze pracowac pelna moca, a przy
> troche nizszej - z zastosowaniem dzielnika. Co przy blednym (lub wogole
> nie zastosowanym) sygnalem pracy pod przegrzaniem powoduje duze problemy

Wszystko źle. Już mówiłem nie odrózniasz rejestrów od nóżek procesora.

> Te benczmarki mierza dokladnie czestotliwosc szyny procesora.

Benchmarki tego nie mierzą, to mierzy prosty programik do odczytu
aktualnych ustawień BIOS-u.

> Czestotliwosc pracy rdzenia jest juz liczona inaczej (FSB*mnoznik). Przy
> PIV w pracy spowolnionej zaden normalny program nie jest w stanie tego
> wykryc (no chyba, ze orientacyjnie - mniejszy wynik niz ten w bazie).
> Plyta nawet nie bardzow wie, jak szybko pracuje procesor, bo komunikuje
> sie z procesorem tylko z FSB dzialajaca z niezmienna predkoscia (bze
> wzgledu na czest. pracy procesora).

> Przeszedlem pelny kurs ;) Mam 4,5 (gorna 20 na 180 studentow). A co Ty
> dostales? ;>

5 - lab. i wykłady (egzamin)

> Da sie napisac tylko pod okreslony procesor z pelni znana
> architektura.

A to procesor Intel Pentium 4 nie jest "określony" i nie jest
w pełni znana jego architektura? Ciekawe rzeczy powiadasz...

> A skoro test jest tylko pod jeden procesor, to wyznaczanie
> predkosci jest juz banalne - porownanie uzyskanego wyniku dowolnego
> benchmarka do wyniku z bazy danych.
> Jednak uniwersalny program nie ma szansy powstac.

A dlaczegóż to uważasz, że _musi_ powstać jeden uniwersalny
i dlaczegóz to _nie_może_ powstać jeden uniwersalny program
składający się z modułów dostosowanych do różnych typów procesorów?

> W PIV np. w cache sa
> juz zdekodowane instrukcje procesora - nie wiadomo jakie i w ilu cyklach
> wykonywane. Wiec nie ma szans napisac programu, ktory na roznych
> procesorach podaje rzeczywista czest. pracy procesora.

j/w

> Oczywiscie. Natomaist Twoja znajomosc tematu swiadczy, ze wagarowales.
> Przeciez cala architektura wewnetrzna PIV i Athlona byla omawiana.

Za moich czasów takich procków w ogóle nie było... Za Twoich
były nawet omawiane co i tak nie uchroniło Cię przed wygłaszaniem
głupot.

> Ktory to test dziala roznie na roznych procesorach - ergo: nie daje
> sensownych wynikow bo wymaga danych porownawczych odrebnie dla kazdej
> architektury.

A dlaczegóż to uważasz, że konietcznie trzeba pisać jeden programik
dla wszystkich procków?

> Uwazam, ze jbyloby bardzo dobre, gdyby nastepowalo sensowne
> infrmowanie o nieprawidlowej pracy. A nie istnieje.

Kłamiesz.

> Poza tym takie zabezpieczenie jest po prostu bardzo rzadko
> wykorzystywanym dodatkiem do znacznie wazniejszej czesci procesora -
> calej jedo architektury obliczeniowej.

Taaa, powiedz to tym którym się skopcił Athlon.

> Cos tu sugerujesz? Mam inne zdanie od Cibie, wiec jestem fanatykiem? A
> moze jest na odwrot? ;))

Jeżeli to inne zdanie polega na nie uznawaniu faktów i kłamaniu
 w żywe oczy, to tak.

> Sugeruje, by zakonczyc te dyskusje, bo raczej zaden z nas drugiego nie
> przekona ;))

Eeee tam, ja lubię ostre dyskusje. :-)

--
Jacoj - Jacek Jakubowski  [ e-mail: jacoj_at_poczta.fm ]
Prawo Murphy'ego: