Re: Co to jest Fuzzy Logic

Autor: alexwin (alexwin_at_interia.pl)
Data: Sun 11 Mar 2001 - 00:25:41 MET

Witam,

> Czego Pan chce od Chomskiego ?
> dopiero teraz mozna zindeksowac calosc wiedzy zapisanej elektronicznie
> w dosyc prosty i tani sposob i mozna badac relacje, wlasnie numerujac
> poszczegolne wyrazy i dalej mozna automatycznie generowac reguly skladni
> fleksji, gramatyki.
Generatywizm jako taki swiecil woje triumfy swiatowe w latach 70-tych, a
teraz trzyma sie mocno jedynie w srodowisku amerykanskich jezykoznawcow. Jak
Pan doskonale zdaje sobie sprawe reakcja na scisly formalizm generatywizmu
sa teorie kognitywistyczne, ktore teraz wyznaczaja trend nowoczesnego
spojrzenia na jezyk.

W naszej dyskusji starly sie dwie mozliwe koncepcje myslenia o jezyku. Pan
broni stanowiska, ktore zaklada, ze jest mozliwe wygenerowanie z jezyka
takich stalych, scislych i niezmiennych regul opisu, ktore pozwola badac
dowolny jezyk w oderwaniu od kultury, pragmatyki i innych dziedzin wiedzy
pozajezykowej (taka utopia pokutuje jeszcze od czasu swietnosci
amerykanskiej szkoly jezykoznawczej z lat 40-tych).

Ja mysle, ze takie podejscie jest nie sluszne, poniewz reguly tworzenia
tekstow sa tylko do pewnego stopnia zautomatyzowane i nie da sie zbudowac
takiego systemu, ktoty potrafilby generowac teksty automatycznie (patrz
teoria aktow mowy).

Spor nasz nie zostanie rozstrzygniety, a to z tego wzgledu, ze kazdy z nas
przyjmuje inne zalozenia i inaczej patrzy na system jezykowy.

> Istnieje wcale nie trywialna teoria zupelnosci przestrzeni
> lingwistycznej, zakladajaca ze wszystkie mozliwe i poprawne
> gramatycznie i semantycznie zdania, oparte na slowniku, zostaly juz
> wygenerowane

1. slownictwo polskie rocznie wzbogaca sie o kilka tysiecy leksemow, wiec
nie mozna twierdzic, ze zostaly juz wygenerowane, skoro jeszcze sie nawet
nie pojawily. Nie sposob przewidziec jakie nowe wyrazy pojawia sie w jezyku.
2. Generatywizm kompletnie nie przystaje do analizy wypowiedzi wadliwych
gramatycznie, ale zrozumialych.
3. Nie wyszedl poza zdanie pojedyncze.
4. Nie nadaje sie do analiz semantycznych

P.S. Mysle, ze te rozwazania to NTG

pozdrawiam
alexwin