Re: Rozna pytania (przydlugawy)

Autor: JoteR <J.Rylski_at_pf.com.pl>
Data: Sat 10 Feb 2001 - 15:42:45 MET

"Squall" <Squall_Leonhart@interia.pl> napisał:

> karty adaptec AVA-1505 SCSI Host
> (ktora swoja droga nie ma steronikow do NT :-(

AFAIR WinNT4 ma wbudowane sterowniki do tej karty. Być może nie są one
wprost dla modelu AVA-1505, tylko do karty Adaptec SCSI z chipem AIC-6x60
(tak jest pod W2k, chociaż ta karta jest de facto na chipie AIC-6365)

> jesli np. mam ta karte scsi to oznacza ze moge podlaczyc dodatkowy piaty
> czy szosty dysk ?(chcialbym wiedziec jak to mozliwe (praktycznie!)

Praktycznie to zależy od wersji Twojej karty. Do skanerów zazwyczaj były
dołączane okrojone wersje AVA-1505 oznaczone końcówką AE (external), co
oznacza, że mają tylko wyjście zewnętrzne na śledziu i są pozbawione
wewnętrznego gniazda do taśmy 50-żyłowej (co prawda na płytce są
przygotowane otwory i za pomocą lutownicy można przerobić ją na pełną wersję
AVA-1505). Jeśli tak jest, to możesz podłączyć dyski w obudowach
zewnętrznych, pamiętając o nadaniu każdemu z nich unikalnego SCSI ID oraz o
terminacji na końcu łańcucha. Jeśli tak nie jest, to możesz podłączyć je
również wewnątrz obudowy komputera za pomacą taśmy SCSI 50-żyłowej; w tym
przypadku trzeba będzie rozterminować kontroler. Ponieważ AVA-1505 nie
posiada własnego BIOS-u, do obsługi tych dysków pod DOS-em konieczne będzie
załadowanie sterownika ASPI aspi2dos.sys oraz sterownika dysków
aspidisk.sys. Windy wszelakiej maści (z wyjątkiem 3.xx i niższych) same
sobie poradzą. Oczywiście nie ma mowy o wystartowaniu systemu z takich
dysków a także o partycjonowaniu ich fdiskiem - pod dosem możesz użyć
programu afdisk.exe. Ta karta potrafi obsłużyć 7 urządzeń, tak więc
odliczając skaner możesz podłączyć 6 dysków.

> pierwsze z nich jest gniazdem matka 15 pin (do czego moze to sluzyc???)

Najprawdopodobniej do podłączenia przystawki do skanowania slajdów (w
praktyce dekiel z własną lampą zakładany zamiast orginalnej pokrywy)

> drugie jest gniazdem matka 25 pin (z tad idziec kabel do karty SCSI)
> trzecie jest dosc dziwne (matka) i pasuje do niego BARDZO dziwna wtyczka,
> ktora niedawno znalazlem w skrzyni po starym sprzecie na ktorej pisze
> (wtyczce) "SCSI TERMINATOR" i jest zakonczone plastikiem :-\ (wyglada
> jak wtyczka bez kabla)... teraz moje pytanka po co to jest i czy zostawic
> to w skanerze czy wypiac???

Zostawić. W razie podłączania kolejnych zewnętrznych urządzeń wypinasz ten
terminator, podłączasz owe urządzenia do tego gniazda i terminator zakładasz
na ostatnie urządzenie w łańcuchu (o ile złącze będzie pasować). A po co to
jest? Nie wdając się w teorię: łańcuch urządzeń SCSI (nawet ten najprostszy
składający się z kontrolera i jednego urządzenia) powinien być zaterminowanu
na obydwu końcach. Urządzenia znajdujące się w środku łańcucha powinny być
rozterminowane.

> 3. Czy moge podlaczyc skaner do np. LPT albo COM

Ten nie. A poza tym po co? Jeśli już, to pod USB. Ale wtedy zapomnij o
WinNT4.

JoteR