Re: Jaką pamięć wybrać ?

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_iname.com)
Data: Fri 19 Jan 2001 - 11:31:03 MET

Hi,

tdebinski_at_poczta.onet.pl wrote:

> Mam od dosc dlugie czasu (10. 1997) plyte glowna
> Socket 7, VX Pro+ chipset, 2 x DIMM i 4 x SIMM.

Lucky Star chyba produkował płytę z VXPro+ o takim układzie.
Nie ma ona np. wbudowanego dźwięku?

> Slyszalem opinie ze jak sa EDO i FPM to FPM spowalniaja EDO.
> Czy to prawda ?

Trudno powiedzieć. Trzeba by poczytać dokumentację techniczną
chipsetu :) Jeśli jednak spowolnienie jest, to nie powinno być
mocno zauważalne (poniżej 5% IMHO).

> Nie wiem co to za kosci gdyz skorzystalem z okazji
> - pol roku temu kupilem te 2 x 8 SIMM za 20 PLN :-)

Po oznaczeniu można od biedy dojść do rodzaju kości...

> Chcialbym teraz dodac kosci DIMM tylko nie wiem jaka
> moze byc maksymalna czestotliwosci taktowania tych kosci.
> Czy moge wlozyc tylko 66MHz czy moge nawet 133 MHz ?

Tu może być problem. VXPro+ fatalnie reaguje na nowe DIMMy.
Próbowałem w taką płytę włożyć kość 64 MB PC100 i komputer w
ogóle się nie uruchamiał. Obawiam się, że musisz szukać starych
DIMMów (jeszcze nawet nie PC66) i próbować, czy działają, albo
pójść z komputerem do sklepu i poprosić, by dobrali pamięć
która pozwoli komputerowi działać poprawnie.

> Rozumiem cze jesli np. wloze dwie 2 x DIMM to banki SIMM 1 i 2
> musza byc puste lub moge wlozyc jedna kosc do DIMM 1 i wtedy
> moge zapelnic wszystkie banki SIMM ? - pytanko odnosnie punktu 3

Lepiej nie mieszać SIMM i DIMM w ogóle. Mogą się spalić DIMMy
jeśli płyta dzieli napięcia pomiędzy oba rodzaje. Ponadto SDRAMy
będą wtedy chodzić znów troszkę wolniej :) (nie zdecydowanie, ale
też kilka procent będzie).

> I ostatnie pytanko ... w instrukcji jest opis ustawien jumper'a
> odpowiedzialnego za napiecie kosci DIMM (DIMM Module Voltage
> Jumpers).
> Sa dwie mozliwosci:
> SDRAM DIMM Module - 3.3V
> EDO DRAM/Fast Page DRAM DIMM Module - 5V
> Jak go ustawic dla kombinacji DIMM'ow i SIMM'ow ?

Jeśli płyta potrafi podawać różne napięcia, to ustaw na 3.3V. Ale
nie gwarantuję, że to ruszy.

> Przy okazji ... czy u was tez nie dziala serwer news.tpi.pl ?
> z reguly sprawdzam przez OE ... a od dzis popoludniu nie dziala
> nie wprowadzalem zmian w konfiguracji.

Już naprawili :)

--
| Radosław Sokół  |  http://www.magsoft.com.pl/~rsokol/ |