Szumiace glosniki

Autor: Zbyszek T. (zbyszek_at_gd.home.pl)
Data: Fri 12 Jan 2001 - 23:36:44 MET

Witam

Posiadam kartę dźwiękową SB Live! 1024. Podłączyłem do niej zestaw głośników
aktywnych, jednak nie są to "komputerowe głośniczki" z napisami w stylu 500W
P.M.P.O., tylko w miarę porządny (a takie przynajmniej miałem o nim do tej
pory zdanie :)), "nie-komputerowy" zestaw składający się z subwoofera i
satelitów o mocy znamionowej ok. 2x45 W. Mój problem polega na tym, że
głośniki cały czas generują dosyć nieprzyjemny szum o zbyt dużej do
zaakceptowania amplitudzie. Sygnał na wyjściu liniowym karty jest chyba w
miarę czysty - przez słuchawki brzmi bez porównania lepiej.
Jeżeli ktoś byłby tak dobry, żeby spróbować coś mi poradzić, to pod adresem
http://pitm3n.dhs.org/~zbyszek/Szum.zip znajduje się próbka tego szumu (o
podbitej amlitudzie). Niestety marny mikrofon zrobił swoje i na "właściwy"
sygnał nałożył się przydźwięk w postaci buczenia, które nie jest generowane
przez głośniki - interesująca jest tylko "różowo-biała" część widma szumu.
Zastanawiam się, czy może to być spowodowane niedopasowaniem impedancyjnym
przedwzmacniacza karty i wzmacniacza(y) głośników? Ale chyba wtedy szum
miałby trochę inną charakterystykę - byłoby to raczej buczenie... A może się
mylę? Prawdopodobnie jest to jednak wina kiepskich wzmacniaczy w subwooferze
(są dwa monofoniczne - osobny na lewy i prawy kanał), ale chciałbym
wyczerpać wszystkie inne możliwości. Mam jeszcze inny pomysł: zwrotnice. Czy
one mogą być źródłem takich zakłóceń? Po podłączeniu zestawu do zewnętrznego
wzmacniacza było jeszcze gorzej, więc może to jest prawdopodobne? Ponadto
wysokie tony nie brzmią zbyt czysto, ale to pewnie wina tego nakładającego
się na nie przydźwięku.
Acha, jeszcze jedno: po wyciszeniu wyjścia karty programowym mikserem szum
całkowicie zanika.
Będę wdzięczny za wszelkie sugestie, bo mam już dosyć tego "efektu" -
podczas słuchania cichych fragmentów głośniki "generują" dźwięk płynącego
strumyka, który nie zawsze pasuje do słuchanej przeze mnie muzyki ;)))

P.S.
Piszę też na grupę nie-komputerową, ponieważ mój problem jest "analogowy" i
uznałem, że specjaliści od sprzętu audio również mogliby mi pomóc :)

Zbyszek T.