Re: iMaca - sprzedam

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_iname.com)
Data: Thu 11 Jan 2001 - 11:48:03 MET

Hi,

"Marcin Sokołowski" wrote:

> [...]
> Brakuje określenia "intelopodobnych", a rynek przyjął nazwy "pecet", "klon",
> "IBM" (he he ... szczególnie w ogłoszeniach w niektórych miastach...
> mieścinach). Przy czym wszystkie nie są trafne - bo pecet de facto
> (rozwinięcie PC) oznacza komputer osobisty (więc tłumaczenie, że Mac jest

Ale pamiętaj, że nazwa "IBM PC" była nazwą konkretnego produktu.
Nie wiem, czy jako całość była zastrzeżona, ale na pewno jednoznacznie
identyfikowała komputer jako skrzynkę o określonej zawartości.
Polski sposób czytania "PC" jako "pecet" nic tu już nie wnosi,
określenie to nie określa typu komputera, a jedynie rodzinę
produktów :)

> światowego trendu nazewnictwa... czy coś. Kiedyś, za czasów 8-bitowców bodaj
> C-128 miał już na pudełku napis "personal computer". Kto by go teraz nazwał

Nawet C-64 :) Ale to było pełne określenie rodzaju komputera, a nie
nazwa produktu. Na pewno więc był komputerem osobistym, ale za nic
nie był pecetem :)

> IMHO najlepsze byłoby oddanie sensu "peceta" nazywając go "wintelem" lub IC
> (intel compatible). Rozwiązałoby to wszelkie spory na rynku :)

I są czynione takie próby, ale przyzwyczajenie jest silniejsze :)
Ja zresztą nie widzę problemu -- za nic nie nazwałbym Maca pecetem,
bo to nie po polsku w końcu. To co najwyżej komputer osobisty.
A słowo "pecet" jako nieprzetłumaczalna nazwa własna produktu
określa wiadomo co :)

--
| Radosław Sokół  |  http://www.magsoft.com.pl/~rsokol/ |