Re: komputer w roli magnetowidu

Autor: GLide (glyder_at_priv3.onet.pl)
Data: Wed 10 Jan 2001 - 18:26:59 MET

On Mon, 8 Jan 2001 17:12:41 +0100, "Andrzej B" <and_at_solar.fn.pl>
wrote:

>Bardzo mi zalezy na tym by przeslac rodzinie z "za morza" nasze rodzinne
>filmy. Chcialbym aby byly lepszej jakosci niz to co moge wyslac na kasetach
>VHS czy SVHS oraz zebym mogl dodac do nich wlasne efekty i napisy. Nasze
>rodzinne imprezy (chrzciny, urodziny, wesela itp...) nagrywala nam firma na
>polprofesjonalnym sprzecie i te zrodla moze nam udostepnic. Posiadam dosc
>szybki komputer (PIII900, 128MB, 15GB HDD UDMA66) i chcialem przeslac
>rodzinie filmy na plytach CD. Nigdy nie zajmowalem sie obrobka audio-video
>na komputerze i jesli ktos moglby mi doradzic w zakupach sprzetu i
> [...]

Jesli material jest cyfrowy (w co watpie to musisz kupic karte z we.
IEE1394 tzw FireWire). Zakladam jednak, ze wszysko masz na tasmach Hi8
lub prezentujacych podobna jakosc.
Aby sensownie cos pomontowac w dobrje jakosci wypadaloy na dzien dobry
wstawic jeszcze jeden dysk. Zysk z tego jest podwojny. Ustawiaja c oba
dyski na osobnych kanalach moga one pracowac znacznie wydajnej w
sytuacji gdy material zrodlowy mamy na jedny, a docelowy laduje na
grogim. Poza tym w takich zastosowaniach pojemnosci nigdy nie jest
zbyt wiele.
Nastepna sprawa to karta montazowa. Oczywiscie kupisz taka na jaka cie
stac. Osobiscie polecic moge Fast AV Master 2000 (ok 3000zl). Bardzo
fajna zabawka. Ma we/wy s-video we/wy audio oraz w tej wersji we/wy
composit (w starszej tylko wy). Na moim Celku 633/906 i 256MB +
2xQuantum ATA33 sparawuje sie bardzo dobrze. Podobne mozliwosci ma
miro DC30Plus a z tanszych DC10plus - nie ma ona jedank wlasnego
kodeka audio i korzysta z karty dzwiekowej komputera (qw sumie na
poczatek wystarczy).
W sumie to takie gdybanie bo nie napisales ile chesz kasy wydac.
Piszesz, ze chcesz miec jasc lepsz niz daje SVHS a rownoczesnie
nagrywac na CD. Niby mozna, ale musisz pamietac, ze przy wysokiej
jakosci (wynikajacej z duzej rozdzielczosci i niskiej kompresji)
strumien danych ma niej wiecej 2-3 MB/sek. Aby pozniej to mocniej
upakowac do MPEG2 (przy rozdzielczosci PA rzydalby sie do ogladania
sprzetowy dekoder). Niestety majac analogowa karte zmuszony bedziez
uzywac w procesie kompresji rozwiazan softwareowych (sprzetowwe kodeki
DV sa domena kart cyfrowych).
Jesli jestesmy przy sofcie to:
do montazu polecic mozna Adobe Premiere (dobry i drogi), Ulead Video
Studio (tez niezly) Po krotkiej nauce powinienes spokojnie dac sobie z
nimi rade.

Pozdrawiam
GLide

--