Re: Ile energii pobiera komputer

Autor: Marcin Frankowski (ab_at_anti.spam.com)
Data: Sun 31 Dec 2000 - 02:59:30 MET

Cześć,

Piotr wrote:

> Tak tak już odpowiadam: Pomiar prądu to już dawno zrobiłem i okazało się że
> włosy mi dęba staneły - nie od tego że nie przestrzegałem BHP ale dlatego że
> wyszło iż Komp (PII300 Celeron, 128MB RAM, HDD 20GB, modem wew., karta NET,
> k.graficzna - zwykła S3 Virge, CD-ROM x32, CDRW, karta AUDIO i dodatkowa I/O
> + monitor "15) bierze max. do 6A.
> TO PRZECIEŻ zgroza bo napięcie (tego nie mierzyłem ale oczywiście że 220V)
> razy prąd da ponad 1.3 KW !!!
> Czy to możliwe? - miernik to taki przeciętny MAXCOM (żółtawy kolor) na
> zakresie 20A.

Po pierwsze taka malutka prośba - odpisuj pod cytowanym tekstem, nie nad.
To się głupio czyta, gdy najpierw widzisz odpowiedź, a potem pytanie, poza
tym odpisując pod cytatem masz motywację, żeby z cytatu zostawić tylko to,
co jest istotne do zrozumienia dyskusji. Miej wzgląd na modemiarzy :-)

Po drugie - ,,taki przeciętny'' miernik mierzy nie wartość skuteczną, a
wartość szczytową (i ją przeskalowuje na wartość skuteczną, co jest
słuszne tylko dla prądu sinusoidalnego), a że przetwornica impulsowa
bierze prąd odkształcony (krótkie impulsy o dużej wartości), stąd taki
wynik. Te 6 A nie mają żadnego związku z faktycznym poborem prądu przez
komputer - gdyby tak było, po godzinie pracy komputera temperatura w Twoim
pokoju podnosiłaby się o jakieś 5 stopni (bebechy ciągną max 200 W, a w
stanie spoczynku połowę tego, więc reszta wydzielałaby się jako ciepło).

Wartości pi razy oko: zasilacz od komputera ma sprawność energetyczną
powyżej 75%, więc jeżeli masz zasilacz 230 W, pociągnie on z sieci
maksimum ~1,4A (przy maksymalnym obciążeniu zasilacza, to daje pobór mocy
z sieci ok. 306W). Normalnie komputer będzie ciągnął miedzy mniej niż
połowę tego (jak robisz coś mało obciążającego procesor i nie wymagającego
dostępu do HDD czy CDROMu/wypalarki) a 80% tej wartości (dość intensywne
wykorzystanie komputera). Co do monitora nie chcę skłamać, ale stawiam na
80W max. Powtarzam, wartości są na oko. W sumie mniej niż 400W w szczycie.

Pozdrawiam,

--
        ___
|\  /| |        Marcin Frankowski
| \/ | |--    marcinf -at- globe.net.nz
|    | |    http://www.redrival.com/marcin81/
strona antyspamowa: http://www.redrival.com/marcin81/abuse.html
(uwaga: adres w nagłówku jest antyspamowy, poprawny jest w podpisie)