Re: Intel z celkiem na...

Autor: Circulus Vitiosus (circulus_at_spamhater.polbox.com)
Data: Fri 29 Dec 2000 - 19:10:44 MET

On Thu, 28 Dec 2000 22:15:56 +0100, "Sobom" <sobom_at_go2.pl> wrote:

>Tak pamiec przede wszystkim. A jesli chodzi o dysk i kontroler:
>- czy kontroler znajduje sie na plycie i czy mozna go zmienic (dodac nowy)?

Tak i tak (tzn zmienic nie mozesz, ale dodac nowy jak najbardziej:
kosztuje to kilka dych i jedno przerwanie :))

>- jakie trzeba zastosowac tasmy (czy np. do kontrolera UDMA 100 jest spec.
>tasma, ktora jest tylko i wylacznie do tego rodzaju kontr.)?

Do ATA 100, jak i 66, sa tasmy 80 zylowe. Jesli kupisz kontroler, to
dostaniesz w komplecie.

>- jak najlatwiej sprawdzic swoj HDD (czy jest to ATA 33/66)?

Powinno byc na nim napisane.

>- czym sie charakteryzuja (jakie sa roznice) poszczegolne kontrolery
>33/66/100, a co za tym idzie i dyski pracujace na UDMA 33/66/100;

Tryb pracy kontrolera ma wplyw na wydajnosc _tylko_ najszybszych
obecnie dyskow. Bo co z tego ze maksymalny mozliwy transfer wynosi 66
MB/s, jesli dysk fizycznie wydoli tylko 20 ?
Wnioski:
1. Miedzy ATA 100 a 66 nie ma roznicy. Lepiej wiec kupic taniej
kontroler UDMA 4 (66). Polecam tylko kontrolery Promise'a, wg. mnie
najlepsze i chyba jedyne ktore maja odczuwalna przewage nad
standardowym kontrolerem UDMA 33, obecnym w mostku poludniowym twojej
plyty glownej.
2. Miedzy ATA 66 a 33 jest roznica tylko na najszybszych dyskach,
roznica ta nie jest oczywiscie dwukrotna, ale jest wyraznie
zauwazalna. Najszybsze dyski IDE to obecnie chyba IBM'y GXP, 7200
obr/min, 2 MB cache. Taki dysk bym Ci polecil, pojemnosc w zaleznosci
od zasobow finansowych. Niestety dyski troche podrozaly.

>czy ilosc
>obr./min ma cos wspolnego z UDMA?

Nie. Ale ma ogromny wplyw na szybkosc dysku.

>- czy moga ze soba pracowac dwa dyski (mam teraz Samsunga i gdybym dokupil
>nowy, szybszy dysk to czy obydwa beda pracowac wg. swoich parametrow)

Oczywiscie.
Kontroler ma dwa kanaly (Primary i Secondary), na kazdym z nich moga
byc dwa urzadzenia (Master i Slave). Razem cztery urzadzenia IDE
(dyski, CD, CDR, DVD i inne) na jednym kontrolerze.
Jak kupisz nowy dysk, to na niego przeniesiesz system, a ten stary
Szajsung (jeszcze chodzi ? ;)) mozesz np. uzywac jako przenosny.

>- i w koncu - jakie najlepiej dyski wybrac?

Moim zdaniem ibm-y. Ale poczytaj archiwum grupy !

Pozdrowienia

Circulus Vitiosus (Bogdan Mlynarczyk)