Re: x86, generacje procesorów

Autor: Piotr Kolodziejczyk (piotr_at_wnoz.us.edu.pl)
Data: Fri 22 Dec 2000 - 09:17:29 MET

trashcan man wrote:

> jak wiekszosc wspolczesnych procesorow.
Wspolczesnych? AFAIK 'low endian' stosowalo sie po to, aby moc modyfikowac
indeksem mlodszy bajt adresu podczas pobierania starszego bajtu, w 8-bitowych
prockach (np. w 6502). A jesli pobierasz 32 bity adresu na raz, 'low endian'
jest niezbyt potrzebny.
Swoja droga, sa procki majace opcje wyboru, w jaki sposob ukladac bajty.

> jaki wspolczesny system operacyjny poza vms'em wykorzystuje
> wiecej niz dwa tryby ? wszystkei znane mi uzywaja
> tylko ring 0 (kernel) i 3 (userspace).
Na motce 68k i pokrewnych byly/sa dwa poziomy uprzywilejowania: user oraz
superwisior i ludzie jakos OS'y pisali. Nawet dobre.

E tam. Liniowe adresowanie rulez :)

Pozdrawiam
Piotr