Re: Nowy komputer - kilka pytan

Autor: Fx (nomail_at_fx.com)
Data: Wed 13 Dec 2000 - 11:15:05 MET

Lwiczek wrote:

> Witam
> Mam zamiar kupic nastepujacego kompa: Duron 650 MHz,

Procesor jest super.

> Abit KT7,

W tej chwili VIA produkuje juz 2 odmiane tego chipsetu KT133A, ktora
rozni sie tym, ze wspiera 266MHz szyne. Jest to istotne dla przyszlej
rozbudowy - wszystkie procesory AMD powyzej 1.2 GHz beda z taka wlasnie
pracowac. Poza tym latwiej podkrecici procesor. Nie wiem niestety czy te
chipsety sa juz w sprzedazy w Polsce.

http://www.viatech.com/news/kt133a.htm

> SoundBlaster 128 PCI,

Nic specjalnego, ale tez nic zlego.

> Riva TNT M64,

Kup lepsza karte - GeForceMX (ale nie Creativa, bo slyszalem ze ma 64
bit szyne danych). Cena karty nie powinna przekraczac 650zl. Jak cie nie
stac to ewentualnie (w ostatecznosci i desperacji finansowej!) normalna
(M128) TNT2 lub TNT2 Pro. Najlepiej kupic karte markowa.

> CD LG 52x,

> HDD Seagate ata/66 20.4 GB,

Jak masz mozliwosc to kupuj dysk o 7200 obrotach (w przypadku Seageta
jest to Barracuda 2) - aplikacje "biurowe", kompilatory i.t.p. sa bardzo
wrazliwe na szybkosc wlasnie dysku, duzo bardziej niz na szybosc
procesora!

> RAM 128 MB.

Tutaj takze warto wybrac sprzet (moduly i kostki pamieci) markowe.
Koniecznie PC133 - Niektore z pamieci PC133 to falszywki przerobione z
PC100.

Ogolnie rzecz biorac istnieja 2 typy PC133 rozniace sie czasem dostepu
tzw. CAS2 (mniejszy czas dostepu = szybsze) oraz CAS3 (wolniejsze).
Jezeli roznica w cenie nie bedzie duza to wez szybsze, jezeli bedzie to
chyba nie warto. A nawet w tych wolniejszych popatrz na czas dostepu -
7.5 ns swiadczy o tym, ze pamiec nie jest zrobiona w nowoczesnej
technologii... (czas dostepu jest najczesciej widoczny na ukladach
pamieci jako ostatnie cyfry po kresce np. duzo_liczb-6.5 lub
duzo_liczb-7.5).

> Mam nastepujace pytania:
> - czy z powyzsza konfiguracja nie bede mial wiekszych problemow (jakies
> pache VIA ???)

Slyszalem duzo plotek na Internecie, ale nikt ze znajomych nie mial
problemow z konfiguracja. Trudno jednak takie problemy wykluczyc - moga
zalezec od konkretnej konfiguracji.

> - jakie sa przyszle mozlwosci rozbudowy takiego komputera (Plyta posiada
> zlacze procesorowe SocketA, z tegoco sie orientuje Althon'y tez sa na takim
> zlaczu, a na jakim zlaczu maja byc Thunderbirdy [*slyszalem*, ze takze na
> cocketA])

Wszystkie procesory AMD powstale na do 2002 r. (a produkowane pewnie
jeszcze ze 2 lata dluzej) beda pracowaly na tym zlaczu. Nowsze wersje
beda jednak uzywaly szyny 266MHz (do czego potrzebna jest nowa wersja
"kt133A" chipsetu) a ostatnie podobno az 400MHz. Dosc wazna jest tez
mozliwosc obslugi jak najnizszych napiec z jak najmniejszym skokiem.

Co ciekawe VIA jest lepsza od Intela 815 poniewaz mozesz zainstalowac
1.5GB RAM, podczas gdy w Intelu tylko 0.5GB.

> - nie jestem takze pewien co do plyty, (po czesci sugerowalem sie firma...)

Wszystkie Asusy sa dobre, ale drogie. Z tanszych MSI (Microstar).

> - jak powyzsza konfiguracja bedzie sprawowala sie na systemach made by
> Microsoft? (stabilnosc, etc...?)
> - jaki system lepiej bedzie zainstalowac Win2000 i 98(pierwsza edycja) ,czy
> win2000 i winME (chodiz mi o instalacje rownolegla.

Z wyjatkiem niektorych gier nie ma az tak wielkiej roznicy w wydajnosci
abys potrzebwal ME jak masz 2000. Jezeli chodzi o kompatybilosc ze
starymi programami to 98 jest lepsze od ME.

Oba systemy mozesz zainstalowac na pojedynczej partycji FAT32, jezeli
zalezy ci na NTFS to musisz na 2 partycjach.

> - jak stalby z wydajnosicia powyzszy zestaw (obecnie mam Cyrix'a 166, 48 MB
> RAM i dysk Seagate 1.7 (mniemam, ze bedzie to skok jakosciaowy, ale jak
> wielki on bedzie.

Duza, sam zobaczysz :-)

> - i ostatnie, jaki rodzaj gwarancji wybrac: na 2 lata (caly omputer
> zaplombowany - brak mozliwosci zdejmowania obudowy) czy na 12 miesiecy
> (kozdy element osobno, pozatym pamiec ma wieczysta gwarancje). Osobiscie
> skalniam sie raczej do tej drugiej mozliwosci.

W Polsce nie zgadzaj sie na plomby - sprzedawcy oszukuja, musisz miec
sprawdzic co tak naprawdem masz w sroduku (takze czy jest to nowe, a nie
uzwane!). Rekojmie sprzedawcy masz na rok zagwarantowana prawem,
gwarancja na podzespoly roznie - czesto az 3 lata!

        Fx