Geforce2GTS vs Geforce2MX .... długie

Autor: demoman_at_box43.gnet.pl
Data: Mon 11 Dec 2000 - 06:56:16 MET

Dostaje wiele listów od osób pytających się mnie czy warto kupić geforce2MX czy
może lepiej kupić Geforce2GTS.

Także zainteresowało mnie dążenie posiadaczy procesorów Duron do uzyskania
przynajmniej 900Mhz . Postanowiłem sprawdzić jaki zysk da mi przetaktowanie
procesora Duron 600Mhz na 750Mhz i 900Mhz.

W teście tym spróbuję rozwiązać te dylematy:

I. Sprzęt pomiarowy:

1. Procesor Duron 600Mhz pracujący przy częstotliwości 750Mhz (1.5V) i przy
częstotliowości 900Mhz (1.85V)

2. Płyta Główna – Microstar K7Pro2 z biosem 1.6

3. Pamięć 128MB RAM PC133 (Tryb Turbo , CAS3)

4. Karty graficzne:

a) Leadtek Geforce 2 MX 32MB – podkręcona do 185Mhz (rdzeń) i 200Mhz (pamięć)

b) Creative Geforce2 GTS 32MB – pracująca na standardowych ustawieniach 200/333
i podkręcona do 200Mhz (rdzeń) i 380Mhz (pamięć)

5. Karta muzyczna Aopen Yamaha 744 Pro.

Podczas testowania w/w kart zastosowałem VIA Service Pack 4.25a oraz sterowniki
Nvidii 6.47.

Wszystkie testy przeprowadziłem przy wyłączonej synchronizacji.

W przypadku Geforce 2GTS nie podkręcałem rdzenia karty graficznej z powodu
prawie żadnego zysku wydajności ( około 1 fps) a po przekroczeniu 220Mhz karta
nie działała zbyt stabilnie.

Większość testów przeprowadziłem na podkręconym Geforce 2GTS (200/380).

II. Wyniki

Opis:

1. MDK2 Demo (włączony Mipmaping , Triple Buffer i T&L)

2. Expendable demo (wszystko powyłączane , wyłaczona muzyka)

3. Dagoth Moor Zoological Gardens (T&L)

4. 3D Mark 2000 v1.1 (standardowe ustawienia testu) (T&L)

5. Quake 3 V1.17 (ustawienia HIGH)

6. Crytek demo (T&L)

Opis:

 a) 750Mhz - GF2MX (185/200)
 b) 750Mhz - GF2 (200/333)
 c) 750Mhz - GF2 (200/380)
 d) 900Mhz - GF2 (200/380)

MDK2 1024x768x16
 a) 92,6
 b) 100,2
 c) 100,4
 d) 110,8

MDK2 1024x768x32
 a) 67,8
 b) 90,5
 c) 96,5
 d) 102,5

Expendable 1024x768x16
 a) 69,4
 b) 69,6
 c) 69,7
 d) 75,1

Expendable 1024x768x32
 a) 68,4
 b) 69,4
 c) 69,5
 d) 75,1

DMGZ 1024x768x16
 a) 53,7
 b) -
 c) 72,8
 d) 75,4

DMGZ 1024x768x32
 a) 42,3
 b) -
 c) 61,8
 d) 61,8

3D Mark 1024x768x16
 a) 4984
 b) -
 c) 6083
 d) 6539

3D Mark 1024x768x32
 a) 3648
 b) -
 c) 4976
 d) 5063

Quake 3 – 800x600x32
 a) 85,5
 b) -
 c) 90
 d) 97,5

Quake 3 – 1024x768x32
 a) 65
 b) -
 c) 84,7
 d) 90

Crytek 1024x768x16
 a) 29,6
 b) -
 c) 41,3
 d) 42,9

Crytek 1024x768x32
 a) 22,9
 b) -
 c) 33,4
 d) 34,3

III. Podsumowanie

Z w/w testów wynika że Geforce2GTS (podkręcony) jest tylko od około 2% do około
50% szybszy od podkręconej karty opartej na chipsecie geforce2MX.

Jak na cenę prawie trzykrotnie wyższą od kart opartych na chipsecie Geforce2MX
uważam ,że wzrost wydajności o max. 50% to trochę za mało.

Także przetaktowanie procesora Duron nie daje zbyt dużego wzrostu wydajności
(750Mhz vs 900Mhz) do poniesionych dodatkowych kosztów (dobrej klasy układ
chłodzący ,np. Chrome Orb lub Super Orb)

Ja niestety u siebie musiałem podnieść napięcie aż do 1.85V (przy 750Mhz system
pracuje na 1.5V) co spowodowało wzrost temperatury procesora prawie o 20 stopni
C .

Na czas testów musiałem więc zastosować olbrzymi wentylator pracujący na 220V
aby schłodzić procesor do bezpiecznej temperatury.

Pozdrawiam
/// Kaszpir ///