Re: kilka pytan z podstaw informatyki...

Autor: Tomasz Dabrowski (tdabrow_at_bya1.pl.lucent.com)
Data: Tue 21 Nov 2000 - 10:55:11 MET

trashcan man wrote:
> =

> nawiasem mowiac - co studiujesz ? chyba nie informatyke ?
Wydawalo mi sie ze po to sa studia zeby sie z obcymi zagadnieniami zapozn=
ac. ;>

> =

> dokladne omowienie to pare stron... w skrocie chodzi o to, ze
> dane pobrane z pamieci sa umieszczane w cache, dzieki czemu w razie,
> gdyby byly potrzebne ponownie, beda 'pod reka'. algorytmow zarzadzania
> cache'm jest sporo, jedno, co je laczy to to, ze update cache'u odbywa
> sie nie po jednym bajcie, ale w paczkach, tzw. linijkach cache'u. dla
> l1 jest to zwykle 16 lub 32 bajty, dla l2... czy ja wiem ? moze 128.
Gdy beda potrzebne ponownie lub gdy beda potrzebne w takiej kolejnosci
w jakiej sa zapisane w pamieci. Warto jeszcze dodac ze cashe jest duzo sz=
ybszy
od zwyklej pamieci ram.

> =

> jest kilka talerzy wirujacych z pewna szybkoscia, jest kilka glowic
> magnetycznych, umocowanych na ramieniu poruszanym przez voice coil
> lub (kiedys) silnik krokowy; najlepiej obejrzyj otwarty dysk twardy,
> polapiesz sie co jest co.
Logicznie HD jest podzielony na sektory, sciezki, cylindry.
Sektory to wycinki dysku (w ksztalcie kawalka sera) -
(punkt widzenia matematyczny lub gastronomiczny)
Sciezka to obszar dysku wzdluz ktorego zapisuje sie dane.
Sciezki sa okregami o roznych promieniach.
Cylinder to zbior sciezek o tym samym numerze na wszystkich dyskach (tale=
rzach).
Tak wiec cylindry skladaja sie ze sciezek a te dzielimy na sektory.
Czy sie myle?

> =

> tak jak dysk, tylko zamiast glowic magnetycznych jest optyczna,
> porusza sie po szynach a nie na osi, i predkosc obrotowa dysku
> jest zmienna ;-)
Dla porownania z poprzednim punktem dysk CD (DVD chyba tez)
ma tylko jedna sciezke za to w ksztalcie spirali.

> =

> niekoniecznie program, generalnie kawalek kodu wykonywalnego - modul
> do kernela programem raczej nie jest.
Programem nazwal bym liste instrukcji, wykonanie ktorych prowadzi do
z gory zaplanowanego efektu. Jest to moja prywatna definicja.
Za jej niescisloscia przemawia niebieski ekran W95 na premierowej prezent=
acji.
;)

Zarzadzanie plikami i programami. (moze Bill G. sie nie obrazi ;) )

> no tu chyba sobie poradzisz ;->
Ograniczenia... hmm...przychodzi mi do glowy ze
w katalogu glownym jest (bylo) ograniczenie do 512 wpisow (plikow lub
podkatalogow).
Moze jeszcze ograniczenie dlugosci nazwy - 8.3 kiedys lub 256 (chyba) obe=
cnie.

> =

> zalezy gdzie - w dosie jest archive, readonly, system, w unixach
> rwxrwxrwx, w vms'ie i nt acl'e... sprecyzuj.
W dosie jest jeszcze hidden. Pewnie o dos chodzilo.

> =

> maszyna wirtualna to troche zle uzycie tego slowa - ani win, ani linux
> afaik czegos takiego nei implementuja; prawdopodobnie chodzi o to,
> ze kazdy program ma wlasna przestrzen adresowa, mapowana przez gdt/ldt
> do pamieci fizycznej.
Hmmm... maszyny wirtualne stoja u podstaw wielozadaniowosci maszyn =

jednoprocesorowych (moze za mocne slowa ;)). A moze nie tylko,
nie wiem dokladnie. Tak czy siak jak zbudowano 386 to bylo glosno o dwoch=

trybach pracy real i protected (rzeczywisty i chroniony) przy czym
rzeczywisty to jedna maszyna 386, a chroniony to pewna ilosc wirtualnych =

maszyn klasy XT. Niech mnie ktos poprawi jesli sie myle.

Pozdrawiam i zycze szczescia na kolokwium.
Tomek