Re: kilka pytan z podstaw informatyki...

Autor: trashcan man (trash_at_military.milnet.pl)
Data: Wed 22 Nov 2000 - 07:15:40 MET

On Tue, 21 Nov 2000 10:55:11 +0100, Tomasz Dabrowski wrote:

> Logicznie HD jest podzielony na sektory, sciezki, cylindry.
> Sektory to wycinki dysku (w ksztalcie kawalka sera) -
> (punkt widzenia matematyczny lub gastronomiczny)
> Sciezka to obszar dysku wzdluz ktorego zapisuje sie dane.
> Sciezki sa okregami o roznych promieniach.
> Cylinder to zbior sciezek o tym samym numerze na wszystkich dyskach (talerzach).
> Tak wiec cylindry skladaja sie ze sciezek a te dzielimy na sektory.

tak. przy czym obecnie podzial c/h/s jest malo wazny, system
operacyjny zwykle uzywa lba, i geometria nie ma znaczenia.

> Czy sie myle?

nie.

> Programem nazwal bym liste instrukcji, wykonanie ktorych prowadzi do
> z gory zaplanowanego efektu. Jest to moja prywatna definicja.
> Za jej niescisloscia przemawia niebieski ekran W95 na premierowej prezentacji.
> ;)

program to lista instrukcji + dane + naglowki. ok, niech bedzie ;-)

> Zarzadzanie plikami i programami. (moze Bill G. sie nie obrazi ;) )

umozliwienie wykonywania programow i zapewnienie im pewnego poziomu
abstrakcji, tzn. odizolowanie od sprzetu.

> Ograniczenia... hmm...przychodzi mi do glowy ze
> w katalogu glownym jest (bylo) ograniczenie do 512 wpisow (plikow lub
> podkatalogow).
> Moze jeszcze ograniczenie dlugosci nazwy - 8.3 kiedys lub 256 (chyba) obecnie.

to w dosie, w unixach podstawowe ograniczenie to to, ze nazwa pliku/katalogu
nie moze zawierac '/' (pozostale znaki, nawet niedrukowalne, moga byc).
limit dlugosci jest rozny, zwykle 255 znakow, limitu ilosci plikow
w katalogu nie ma, aczkolwiek np ext2 mocno zwalnia jesli jest ich za duzo
(>50000).

> Hmmm... maszyny wirtualne stoja u podstaw wielozadaniowosci maszyn
> jednoprocesorowych (moze za mocne slowa ;)). A moze nie tylko,

dla mnei maszyna wirtualna to cos jak jvm - taki jakby emulator ;-)

> nie wiem dokladnie. Tak czy siak jak zbudowano 386 to bylo glosno o dwoch
> trybach pracy real i protected (rzeczywisty i chroniony) przy czym

real, protected i vm86

> rzeczywisty to jedna maszyna 386, a chroniony to pewna ilosc wirtualnych
> maszyn klasy XT. Niech mnie ktos poprawi jesli sie myle.

nie. pewna ilosc wirtualnych maszyn xt spod trybu chronionego masz dzieki
vm86. w trybie chronionym masz... kurcze, masz tryb chroniony procesora,
nie wiem jak to sprecyzowac, jest gdt, cpl i pare programow moze koegzystowac
w pamieci nie przeszkadzajac sobie nawzajem. po prostu kazdy z nich ma swoja
pamiec wirtualna, ktora przymapowana jest do fizycznego ram'u.