Re: kilka pytan z podstaw informatyki...

Autor: trashcan man (trash_at_military.milnet.pl)
Data: Mon 20 Nov 2000 - 00:59:46 MET

On Sat, 18 Nov 2000 22:54:07 +0100, Roman Krawczyński wrote:
> [...]

nawiasem mowiac - co studiujesz ? chyba nie informatyke ?

dokladne omowienie to pare stron... w skrocie chodzi o to, ze
dane pobrane z pamieci sa umieszczane w cache, dzieki czemu w razie,
gdyby byly potrzebne ponownie, beda 'pod reka'. algorytmow zarzadzania
cache'm jest sporo, jedno, co je laczy to to, ze update cache'u odbywa
sie nie po jednym bajcie, ale w paczkach, tzw. linijkach cache'u. dla
l1 jest to zwykle 16 lub 32 bajty, dla l2... czy ja wiem ? moze 128.

> Oj i tu by sie przydały notatki. Wiem, że to było ale teraz nie pamietam o
> co chodziło :(

von neumann to 'typowa' architektura, w przeciwienstwie do harvard
(oddzielnie instrukcje i dane). jest dosc poroniona, zreszta wewn.
procesor cache'uje dane i instrukcje oddzielnie. harvard zwykle stosuje
sie w dsp, z oczywistych wzgledow.

> Direct Memory Access - Bezpiosredni Dostep do Pamieci. Przesyłanie danych w
> trybie DMA realizowane jest przez specjalny kontroler DMA a procesor w tym
> czasie dostaje komende HOLD i "nie pracuje". Transfer DMA jest szybszy, gdyz
> kontroler jest specjalnie do tego optymalizowanty (w przeciwienstwie do
> procesora).

o komendzie 'hold' nie slyszalem ;->

> Przerwanie maskowalne to takie, ktore mozna wylaczyc programowo wewnatrz
> procesora. Wtedy podanie sygnalu na wejscie INT procesora nie powoduje
> obslugi przerwania.
> Przerwanie niemaskowalne jest to takie przewanie, ktorego nie mozna wylaczyc
> wewnatrz procesora. Mozliwe jest jedynie idciecie sygnalu do wejscia NMI
> (Non Maskable Interrupt). Nie wszystkie procesory posiadaja to wejscie (w
> przeciwienstwie do wejscia INT) i jest ono wykorzystywane zazwyczaj w
> sytuacjach "katastrofalnych" jak np. PF (Power Fail).
> O tych drugich przerwabniach nie słyszałem :(

strzelam, ale moze wywlaszczalne to takie, podczas ktorego mozna wywolac
handler innego przerwania ? a co do nmi... fakt, nie da sie go zamaskowac
_wewnatrz_ procesora. na zewnatrz nie ma z tym problemow, przynajmniej na pc.

> arbitraz?

hmm... to sie ciezko tlumaczy, sugerowalbym poczytanie specyfikacji
pci - dosc przystepnie napisana, niestety platna ;-(

jest kilka talerzy wirujacych z pewna szybkoscia, jest kilka glowic
magnetycznych, umocowanych na ramieniu poruszanym przez voice coil
lub (kiedys) silnik krokowy; najlepiej obejrzyj otwarty dysk twardy,
polapiesz sie co jest co.

tak jak dysk, tylko zamiast glowic magnetycznych jest optyczna,
porusza sie po szynach a nie na osi, i predkosc obrotowa dysku
jest zmienna ;-)

> Zarządzanie urządzeniami wejścia-wyjścia.

zalezy jaka architektura ;-> na pecetach zadaniem biosu jest bootowanie
systemu, jako podsystem wejscia/wyjscia praktycznie sie go nie uzywa
(aczkolwiek zachowuje sie ta funkcjonalnosc ze wzgledu na backward
compatibility)

> Program odpowiadający za komunikację systemu operacyjnego ze sprzetem.

niekoniecznie program, generalnie kawalek kodu wykonywalnego - modul
do kernela programem raczej nie jest.

no tu chyba sobie poradzisz ;->

zalezy gdzie - w dosie jest archive, readonly, system, w unixach
rwxrwxrwx, w vms'ie i nt acl'e... sprecyzuj.

pliki wykonywalne udostepniajace funkcje 'na zewnatrz', ladowane
do pamieci w razie potrzeby, dzieki nim programisci moga uzywac funkcji
typu printf bez wlasnorecznego implementowania ich. przy okazji biblioteki
oszczedzaja pamiec.

maszyna wirtualna to troche zle uzycie tego slowa - ani win, ani linux
afaik czegos takiego nei implementuja; prawdopodobnie chodzi o to,
ze kazdy program ma wlasna przestrzen adresowa, mapowana przez gdt/ldt
do pamieci fizycznej.

asembler to program tlumaczacy... asembler ;-> na binaria. linker
to program linkujacy binaria z bibliotekami. ide to teoretycznie
przyspieszajace programowanie srodowisko typu delphi, jvm to maszyna
wirtualna javy, pozwalajaca na uruchamianie napisanych w niej programow.

wykonanie pliku abc.exe ze stdin ustawionym na plik jky i stdout
na plik dft. oznacza to tyle, ze dane wejsciowe zamiast z klawiatury
zostana wczytane z jky, a dane wyjsciowe zamiast na ekran wyprowadzone
zostana do pliku dft, przy czym w pierwszym przypadku zastapia one
dotychczasowa zawartosc tego pliku, w drugim zostana dopisane na koncu.