Re: zielona czy niebieska CD-R?

Autor: Mystic Rider (infernal102_at_poczta.onet.pl)
Data: Sun 17 Sep 2000 - 23:59:24 MET DST

Marek <1970_at_marziel.freeserve.co.uk> napisał(a) w wiadomości:

>osobiscie nie slyszalem roznicy. byly dyskusje w newsgroups Adaptec'a
>i wiekszosc ludzi twierdzila, ze nie ma roznicy, a w dodatku tzw. "CD-R for
>audio only sa drozsze tylko dlatego, ze zawieraja jakies oplaty, a nie z
>powodu jakosci dzwieku. Tak mowili....

CD-R for audio są droższe, bo ich cena zawiera prawa autorskie. Po prostu
ktoś wymyślił, że jeżeli ludzie już muszą kopiować muzykę, to trzeba
przygotować dla nich niby to specjalne płyty do muzyki, a tak naprawdę te
płyty są takie same jak zwykłe CD-R, a jedyna różnica to właśnie wliczone
prawa autorskie - w ten sposób ma się zwrócić chociaż część kasy
pochłoniętej przez nielegalne kopiowanie. Obiło mi się jeszcze, że płyty
tylko do muzyki mają jakąś blokadę, że można kopiować tylko jeden raz czy
coś w tym stylu.
Inna historia że do nagrywarki komputerowej można wsadzić wszystko, ale już
nagrywarki Philipsa do muzyki przyjmują tylko płyty dla audio, innych nie
widzą. W takim wypadku wkłada się CD-R for audio i kiedy nagrywarka go
załapie, na siłę otwiera się szufladę i podmienia płytę na zwykłego CD-R'a.
Podobno ten sposób jest praktykowany w większości studio nagraniowych.

Pozdro - M. R.