Odp: Celeron 466@MAX

Autor: Dooodzio (dooodzio_at_poczta.onet.pl)
Data: Mon 10 Jul 2000 - 23:49:33 MET DST

> Czym chłodzisz sobie procka - peltier + woda?
> Calkiem niezle - choc na zagranicznych servisach znalazlem info o 466 na
> 700+ Mhz (z peltierem of course)
>
> Pael

Hmm czym chlodze procka ?
A więc w skrócie !
Nie stosuje watercoolera !!
Mam dwa ogniwa Peltiera odciagajace cieplo (max 80 W) rownolegle (Nie jedno
na drugim) od procka - najpierw od plytki miedzinej - 8cm x 4cm , a pozniej
do tego jest przylozony proc . Ogniwa Peltiera oddaja cieplo Pmax = 2 x 40 W
(od 2 x Peltiera ) + 47 W (od Procka) = 127 W do Radiatora , ktorego Rthja
= 0.1 st C /W (Rthja zbadane ) . Do tego stosuje uklad sterujacy praca
ogniw Peltiera i wentylatorow na radiatorze . Mam tez wlaczony Waterfall i
gdyby nie ten uklad sterujacy , to temperatura spadlaby do -10 st C , (w ten
sposob udalo mi sie zalatwic Celerona 300a slot1 , poniewaz nozki mu sie
zasniedzialy od skraplajacej sie wody - czasami mi sie zdarzaly zwisy
systemu , poniewaz woda zbierala sie takze w slocie1 - wtedy wlasnie
zrozumialem ,ze najlepsza jest dla procesora stala temperatura - niezaleznie
od tego ile mocy wydziela , stad pomysl na sterowanie praca plytek Peltiera
i praca wentylatorow ) . Uklad sterujacy podaje odpowiednie napiecie do
ogniw Peltiera i wentylatorow w zaleznosci od tempatury proca - czujnik w
postaci termistora NTC na procku , a dziala tak :
Gdy nic sie nie dzieje w systemie , waterfall wylacza za pomoca HLT proca ,
ktory to zaczyna sie schladzac ale uklad sterujacy obniza napiecie dla Ogniw
i wentylatorow , osiagajac przy 19 st C tylko 5 V , i napiecie sterujace
Peltierami i wentylatr. oraz temp proca oscyluje w tych granicach . I tak
procesor ma optym. temp . a ja cisze - przy 5 V wentylatorow prawie wogle
nie slychac !
Gdy obciaze proca na 100 % np . pogrywam w jakas gierke - temp. zaczyna
wzrastac ,ale uklad sterujacy podaje coraz wieksze napiecie do peltierow i
wentylatorow i przy 24 st. C osiaga 12 V czyli ogniwa pracuja na maksa i
wentylatory tez . i temp stabilizuje sie w tych granicach .
Musze tez dodac , ze mam dosc mocny zasilacz , ktory bez problemu uciagnie 2
x Peltiera - 300 W oraz b. dobry przplyw powietrza w obudowie - inaczej bym
ugotowal reszte elementow - Pmax rozpraszane na radiatorze to przeciez az
127 W!!!
Jezleli chcesz wiecej informacji na temat ukladu sterujacego to pisz ,
jezeli choc troche znasz sie na elektronice to zrobisz go bez problemu - 4
tranz. bipolarne + MOSFET kilka opornikow i temistor NTC 10 kohm . A mysle
ze mozesz zrobic sobie cos takiego - zapewniasz bardzo dobre warunki pracy
procesora - praktycznie stala temp.
No jest jeszcze jedno pytanie czy warto ? Wzrost wydajnosci nie jest chyba
wart poniesionych kosztow , chyba ze lubisz eksperymentowac !!!!

Pozdrowienia !!