Athlon, 77KV - problem

Autor: Michal Durys (misha_at_femina.com.pl)
Data: Fri 07 Jul 2000 - 16:42:22 MET DST

Witam,

W skrócie mój problem polega na tym, że system jest niestabilny.
Podejrzewam problem natury sprzętowej. Mam nadzieję, że pomożecie mi go
wytropić i zlikwidować.

Najpierw przedstawię osoby dramatu:
- Płyta Soltek SL-77KV
- Athlon 600
- DIMM 128 MB PC133
- Asus V6800 Deluxe
- Dysk UDMA66
- Trochę mniej istotnych dupereli. :)

Tak jak napisałem system (Windows 98 SE) jest niestabilny. Nie sądzę
jednak by był to problem z gryzącymi się sterownikami. Zwieszki
występują bardzo nieregularnie i losowo. Za to instalator SuSE 6.2
(wiem, jest 6.4) regularnie wywala się na samym początku instalacji, na
etapie sprawdzania zgodności z normami POSIX. Linux wystartował z dysku
kolegi, ale podczas pracy buraczył się niemiłosiernie, nawet cały kernel
się wywalił. Na mój chłopski rozum skoro Linux, który nie ma nic
wspólnego ze sterownikami windy wiesza się w trybie tekstowym oznacza to
problem ze sprzętem.

Inne objawy są takie, że SiSoft Sandra wywala się na modułach System
Summary, Mainboard Information, CPU & BIOS Information. Za każdym razem
dostaję elegancki bluescreen. Sam Windows (IE, Eksplorator) wiesza się
dość często i z byle powodu, a informację o błędzie w pliku rejestru
widzę conajmniej 5 razy na dzień. :(
Skoro już mowa o Sandrze to dziwią mnie również niskie wyniki testu
szybkości pamięci.

Przetestowałem wszystkie biosy dostępne do mojej płyty, niestety problem
nie ustąpił, a SuSE nadal odmawia współpracy (w poniedziałek spróbuję
Red Hata). Próbowałem już wielu ustawień BIOSu lecz to również nic nie
dało. No, poza jedną ciekawostką. Otóż ustawienie taktowania pamięci na
133 MHz (przypominam, płyta to umożliwia, a ja mam DIMMa PC133) powoduje
niemożność uruchomienia Windows - wywala komunikat o błędzie w plikach
systemowych, naprawia je i każe resetować komputer - i tak w kółko.

Nie podejrzewałbym również karty graficznej. Na początku miałem jakieś
badziewne S3 Trio, a probelmy były te same.

Moje podejrzenia padają na zasilanie. Program do monitorowania parametró
w pracy płyty głównej podaje, że zamiast 2,5 V mam 3,43 V. Inne napięcia
w normie. Co jest zasialane przez 2,5 V? Czy to może być przyczyną moich
problemów? Jak to naprawić?

Ponadto podejrzana wydaje mi się pamięć. Jednak nie mam możliwości
przetestowania komputera z innym DIMMem.

Czekam na wasze pomysły i sugestie. Za wszystkie będę bardzo wdzięczny.

--
Michał Durys