Re: Jak odroznic zawieszenie komputera

Autor: Izydor (izydorst_at_ikar.mps.com.pl)
Data: Tue 20 Jun 2000 - 01:22:16 MET DST

Aż tu nagle przychodzi Dariusz Flaga i mówi:
> [...]
>
> Pod warunkiem, ze dopusza do tego kontroler klawiatury - ktory moze sie powiesic.
> Jak juz wczesniej wpomnialem (ale chyba to wycioles z cytatu) zdarzaja sie takie
> sytuacje, ze np. jest caly czas podniesiony clk.
> A wtedy ZADNA dana Ci z klawiatury nie przeleci (nawet wymuszenie resetu przec ctr-alt-del).
> (spotkales sie zapewne nie raz z taka sytuacja, ze np. Num-Lock sie nie daje przelaczyc...)
To akurat może się zdarzyć przy "prawie sprawnym" kontrolerze w PC. LEDy są
sterowane z komputera i to, że np. NumLock się nie zaświeci oznacza, że
komputer nie odebrał danych z klawiatury lub nie miał czasu ich obsłużyć lub
sprzęt jest zepsuty i wysyłanie nie działa. Najczęstszą przyczyną jest jednak
program. W Windows to działa w ten sposób, że sterownik klawiatury odbiera
dane na przerwaniach, ale bufor jest już pełny (jakiś program przejął system,
ale zawisł), nie ma kto ich odebrać, więc zostają wyrzucone. Z głośniczka
słychać wtedy znajome brzdęki.

> Ale dla mnie pojece "wartosci ktore hardware powinien tolerowac" jest malo precyzyjne.

Nie jestem żadnym ekspertem, ale każdy produkt musi spełniać pewne normy.
Właściwości graniczne (typu napięcie, pobór mocy itp.) powinny być w
dokumentacji, a reszta... może w Polskich Normach jest coś na ten temat. Np.
natężenie promieniowania elektromagnetycznego w miejscu pracy.

> Metalowej szafie ?
> Ale wydaje mi sie, ze to nie chodzilo o stabilnosc systemu (bo mam na codzien do czynienia
> z duzymi maszynami np.Sun`a i sa one w stanie pracowac non-stop przez wiele lat bez zwisu...)
> ale o ochrone e-m i mozliwosc wycieku (podsluchu elektromagnetycznego) przesylanych, czy tez
> obrabianych na nim danych.

Nie, to nie to. Nie mam już tego w spoolu, ale o ile dobrze pamiętam, to powód
był bardziej prozaiczny. Coś w stylu ochrony przed sprzątaczką, która mogłaby
nieco pozmieniać ustawienia :).

Izydor

--
Najlepsza sygnatura to brak sygnatury.