Re: Jak odroznic zawieszenie komputera

Autor: Dariusz Flaga (NOSPAM.dflaga_at_elka.pw.edu.pl)
Data: Sat 17 Jun 2000 - 13:58:55 MET DST

> Nie wiem, jak sobie wyobraższ zawieszenie kontrolera klawiatury. W komputerze
> jest to specjalizowany układ, który zasadniczo składa się z przesuwanego
> rejestru.

Zgadza sie, z tym ze zauwaz - (zasadniczo) ten uklad moze pracowac (i zwykle pracuje)
w trybie dwukierunkowym (tr.szereg.sync.)
I zdarzaja sie takie sytuacje, ze np. jest caly czas podniesiony clk.
Wiec jak to wytlumaczysz? Co zadzialalo nie tak?

> Odbiera dane z klawiatury dosyć specyficznym protokołem.

Specyficznym, ale w sumie dosc prostym.

> W samej klawiaturze znajduje się mikrokontroler, ale on się nie zawiesi, bo
> nie ma takiej możliwości.

Owszem ma.
Zwykle wsadza sie tam dobrze znane mi mikrokontrolery serii 8048 lub czasami
nawet `51 (przynajmniej z takimi mialem najwiecej do czynienia jesli chodzi o kb).
Co wiecej z regoly sa one CMOS`owe. A w takich przypadkach naprawde
nie trzeba wiele wysilku, aby zmusic go do bledu. Tymbardziej, ze zadko kiedy
stusuje sie uklady "dedykowane" (nie mikroprocesorowe).
Co prawda ich programy sa na tyle proste, ze jest niewielka mozliwosc strzelenia
byka - jednakze ja mam na mysli przede wszystkim odpornosc i stabilnosc na skutek
zajwisk zwenetrznych, ktorych skutki nie przypisywalbym bezposrednio do bledow
sprzetowych, czy softwareowych.

> Jeden i drugi. Jeśli bit został przekłamany w kodzie programu i z tego wynikło
> zawieszenie można winić sprzęt. Oraz OS, który załadował błędny program i
> dopuścił do jego uruchomienia. Jeśli przekłamany bit należał do strumienia
> danych i z tego powodu program wpadł np. w jakąś nieskończoną pętlę, to winny
> jest bezwzględnie program, bo ma działać poprawnie w każdych warunkach. Od
> tego jest kontrola błędów, wprowadzanych danych itd.

ok. z tym sie zgadzam.
Ale pytanie pierwotne bylo jak poznac co zawinilo ???

[...]

> Problem sprzętowy - nie zapewniasz komputerowi właściwych parametrów
> zasilania. Ot, co.

Ale moze sie tez tak zdarzyc, ze to informacja o wyjsciu z uspienia przesylana do
karty powoduje jej nieprawidlowa reakcje => zawieszenie.
Wiec wracam do pytania i odpowiadami - nie jest to takie proste.

Poza tym trudno trzymac komputer w 100% klatce F. z wlasnym zasilaniem, z dala od
jakiegokolwiek promieniowania itd.
Wiec nalezy sie takze liczyc z wplywem otoczenia, a nie jedynie ograniczac sie do
bledow w hardwarze lub softwarze.

--
Pozdrawiam - Darek.