Re: Koniec Microsoftu, koniec pewnej epoki ?

Autor: Karol Michalak (orient_at_ichf.edu.pl)
Data: Wed 10 May 2000 - 16:54:08 MET DST

Arkadiusz Danilecki wrote:

> Jednakze nic nie stalo na przeszkodzie by sie do tych
> zalecen stosowac, zwlaszcza ze przez pewien czas byly one
> polska norma?

Chyba CP ma bardzo podobną tablicę jak iso. Więc się częściowo
zastosowali :-)))

> (btw wcia nie moge znalezc czy kiedy ta norma
> zostala zniesiona.. jakis link?)

Niestety nie wiem gdzie tego szukać. Osobiście czytałem to w gazecie
jakieś dwa lata temu. Parokrotnie widziałem też potwierdzenie tego w
postach ludzi raczej godnych zaufania (też "z drugiej strony barykady"
np na p.c.o.a). Jak znajdę czas to poszukam na stronach "urzędowych".
Znając jednak "szybkość" ich aktualizacji i wartość merytoryczną nie
spodziewam się dużych efektów.

> Chcesz mi powiedziec ze najczesciej w cp-1250 pisza uzytkownicy
> linuxa? :-D

No nie. Ci akurat wykazują nadzwyczajne przywiązanie do kodowania
iso-8859-1 :-), aczkolwiek widziałem parę razy takie posty wysłane z
linuksowej Netszkapy. Widocznie wysłali je ludzie przyzwyczajeni do bugu
windowsowej NN w wersji 4.0x.

> Tyle ze ja pisze z roznych terminali, komputerow, domowego komputera
> a czasami nawet z starutenkich xterminali. Moje wrodzone
> lenistwo sprawia ze nie chce mi sie zrobic rozwiazania uniwersalnego
> dla nich wszystkich... :) Pisanie bez polskich znakow nikomu
> nie szkodzi i czytelene jest wszedzie.(w miare).

Tak też uważam. Zdziwiło mnie jedynie, że masz jakieś problemy w
linuksowym slrn. Dla mnie jest ok jeżeli posty wysyłane są we właściwym
kodowaniu i nie "gwałcą" moich ogonków.

> Kolorki mam rzadko w nim, wwiekszosci pracuej na czarnobialych
> displayach :) (monitorach i nie tylko).

Nie gadaj :-). Ja przez ostatnie pół(ponad) roku pracowałem tak pod
windows. Dopiero niedawno nabyłem jakąś kolorową 15-kę. Pracować to się
da swobodnie, ale pograć to już jakby mniej.

> Nie lubie niedopowiedzen.
> Powiedzielismy pawde, tylko ze chodzilo nam
> tylko o systemy klasy PC, z tych tylko oparte na procesorach
> intela i jego klonach, i chodzilo nam tylko o systemy do
> zastosowan domowych (OS/2 jednakze byl chyba do
> zostosowan domowych?).

Jak najbardziej. I pojawił się po NT którego był alternatywą.
Alternatywy win95 będącą egzekutorem DOS a nie mającej jedynie emulator
nie było (BTW to rozwiązanie było podkupione z firmą przez MS i możesz
swobodnie tu popomstować :-)). A to było wymagane aby system był masowy.
OS/2 nigdy w praktyce nie stał się praktycznie

> Czasami mam ochote wszystkich
> reklamiarzy i marketingowcow powywieszac :)

Ja też. Jak i prawników oraz urzędasów. Ale zdaję sobie sprawę że są jak
wrzód na dupie i zaraza. Zawsze powrócą :-)

> Faktycznie. Dopiero jak wlazlem do
> http://chimera.roma1.infn.it/LINUX/install-guide-2.2.2.html/ to
> znalazlem node10.html i dalo sie je odpalic i przeczytac.

Tak... i znalazłem dokończenie owych zdań ;-))).
"On 5 October 1991, Linus announced the first ``official'' version of
Linux, version 0.02. At this point, Linus was able to run bash (the GNU
Bourne Again Shell) and gcc (the GNU C compiler),
[ i teraz zwracam uwagę na dalszy ciąg historii...]
...but not very much else was working. Again, this was intended asa
hacker's system. The primary focus was kernel development---none of the
issues of user support, documentation, distribution, and so on had even
been addressed.

> Tak. Ale linuks nie jest jedynym a ni pierwszym :)

Tak ma dwóch poważnych konkurentów. Linię NT i win95 :-). Reszta to
jedynie ciekawostki. BeOS i FreeBSD również.

> To po prostu jedyna pewna informacja na temat liczby
> uzytkownikow w tym czasie :-(

Czyli niewiele biorąc pod uwagę, że z Linuksem trudno żyć bez sieci a w
Windows da się swobodnie.

> Nawet ie moge znalezc
> tego fortune o linusie ktory zapomnial jak 1994 wylacza sie
> serwer (jak robil upgrade sprzetowy).

Mógł poszukać w prawach Murphy'ego :-)))

> Nie. To zdanie po prostu mozna rozumiec na dwa sposoby. On, Linus,
> smierzal do zapewnienia zgodnosci swojego systemu z POSIXem. Linus
> zmierza, bo Linus jest powszechnie uznanym ,,szefem'' ,,koordynatorem''
> itd.

Niestety nie. Polski jest, wbrew temu co wiele osób sądzi, językiem
bardzo ścisłym. Jest 1 podmiot i 1 orzeczenie, więc można rozumieć to
jednoznacznie. Gdybyś zastosował podmiot domyślny gdy nie stosujesz
innego, to tak. Jeżeli jednak występuje podmiot to musisz zastosować
choćby zamiennik tego drugiego podmiotu w postaci np "jego". Inaczej
orzeczenie stosuje się wyłącznie do występującego w danym zdaniu
podmiotu. Wystarczy przejrzeć właśnie "humor z zeszytów szkolnych" aby
zauważyć, że duża ilość lapsusów wynika ze złego użycia podmiotu
domyślnego.

Raczej nie dobrej woli a umiejętności w dziedzinie programowania (Z tą
zgodnością z POSIX różnych systemów bardzo różnie bywa). I to nie
zawsze. Dajmy na to vi. Przecież nie masz go oryginalnego ani jakiejś
mutacji a napisany od nowa edytor emulujący działanie vi. I tak było i
jest z kupą programów.

> noooa le kod zrodlowy byl dostepny :)

Ilu rzeczy?

> Uch, powinno sie ustanowic kiedys prawo ze reklama
> nie moze sie rozmijac z prawda.

To tak jakbyś chciał aby Sacharę przenieść na biegun północny :-P.
Najlepiej nie oglądać/ nie czytać/ podzielić przez 100.

> Hm, aj tez nie- jednakze doswiadczenie zapewne posiadal
> spore, zaplecze inzynierow pewnie tez.

Jakby miał takie zaplecze to by sam pisał OS na PC a nie zlecał to MS.

> [systemy]

> W tamtym roku czy w ogole? Bo w ogole to ja widzialem
> z wymienionych solarisa na PC i SCO UNIXa - nawet mialem instalke
> tylko niestety nie chcial sie dran zainstalowac bez napedu SCSI.
> Prze pewien czas aurora to byl PC z solarisem. W firmie
> mamy PC z SCO UNIXem

Czyli sam przyznasz, że to raczej systemy - ciekawostki a nie fakty
rynkowe?

Pozdrawiam

Karol