Re: JAJA na wykładzie - na Polibudzie :-)))

Autor: khristoff_at_my-deja.com
Data: Wed 22 Dec 1999 - 01:53:18 MET

The EaGle wrote:

> To moze jednak sie pogodzimy?

Ok :)

Ja napisalem:
> Static DRAM to nowe pamieci SDRAM ,poczatek od rodziny 6 generacji
> procesorów. A ja mówiełem o 486- prosze przeczytaj raz jeszcze ten
> post.

Jak juz ktos napisal --- SDRAM to Synchronous DRAM.
Mi chodzilo o SRAM, czyli Static RAM. Bit static RAM
jest zbudowany z dwoch bramek NOT i dwoch bramek OR.
Jest to dosc droga pamiec, ale za to bardzo szybka.
Poza tym technologie do jej budowy nie roznia sie zbytnio
o technologii budowy zwyklych procesorow, wiec
podejrzewam, ze byla tak stara (przynajmniej pod
wzgledem mozliwosci technologicznych) jak same procesory.

Dynamic RAM jest zbudowany z kondensatorow. Poniewaz
ladowanie/rozladowanie kondensatorow trwa conieco,
ta pamiec jest znacznie wolniejsza. Dodatkowo
kondensatory samoistnie sie rozladowuja co sprawia,
ze DRAM wymaga odswiezania (czyli ponownego ladowania
kondensatorow).

> Moge sie zalozyc ze uczysz sie o 8088 albo podobne archaizmy - to
> sobie przerabialem jak chcialem poznac Assemler.

Uczylem sie o MIPS R2000. W sumie nie sa to nowe
rzeczy, ale chodzilo o architekture komputerow (*), a nie
o szczegoly techniczne najnowszych procesorow.
Te sa dosc dobrze opisane w odpowiednio grubych
ksiazkach, wiec nie ma co tracic na to wykladu.

(*) Tzn. struktura procesora w ogolnosci (datapath,
pipeline, budowa adderow (z lookahead/ripple carry),
dekodowanie i wykonywanie instrukcji itp.)
Do tego wspolpraca procesora z urzadzeniami zewnetrznymi
(szyny danych, szyny adresowe, wspolpraca z pamiecia
glowna, cachem, mozliwe problemy przy architekturach
wieloprocesorowych itp.). Mielismy diagramy pokazujace
strukture Cyrixa 486, AMD(?? nie pamietam), Intel Pentium
i Intel Pentium Pro. Dodatkowo facet powiedzial na
podsumowanie pare rzeczy o Itanium. Nie sa to wiec
archaizmy... :)

> Dlatego gosc który konczy wydzial elektroniki o specjalnosci
> informayka ma mizerne pojecie o kompuerach o ile sam sie nie
> uczy. A ilu takich jest?

Nie wiem. Zalezy gdzie i ile im sie placi za to doksztalcanie... :)

> Dla systemu ogromne znaczenie ma takze ilosc L1 i L2. Ilosc jest
> zwykle wprost proporcjonalna do adresowanego RAMu.

No, zgoda :)

> Jezeli dobrze mysle to jest to przewidywanie skoków- moge sie mylic.

Nie. To czas potrzebny na odczytanie z pamieci glownej jednej
linii cache'u w sytuacji gdy mamy nietrafienie w cache
(cache miss).

> Pentium Pro na to pozwalał. Wniki do 80%.

Tak jako ciekawostke dodam, ze Intel zaimplementowal
przewidywanie skokow poprzez zapamietywanie wynikow
ostatnich operacji. O szczegolach nie mam pojecia.

> Bo CPU i OS to jedno.

Z tym sie zgodzic nie moge. OS to sa bardziej algorytmy
optymalnego przydzialu zasobow komputera niz sposob dostepu
do tych zasobow. Owszem, nie mozna napisac OS'a calkowicie
ogolnego, ale mozna napisac OS'a, ktorego znaczna czesc
jest ogolna, tzn. dajaca sie wykorzystac na komputerach
z inna architektura.

> Natomiast z matemtyki student który zagial by jakiegos
> profesora to raczej rzadkosc natomiast w inforamtyce to
> raczej norma.

Problem w tym, ze profesorowie (przynajmniej w Polsce)
nie maja wystarczajacej motywacji, zeby sie douczac.
Czesto jest tak, ze zarabiaja na zycie robiac co innego
(niekoniecznie zupelnie innego), a wyklad prowadza,
bo nikogo innego nie ma.

> Staram sie zakomunikowac ze gosc jest lekko stukniety skoro
> z taka wiedza podejmuje sie wykładów a nie dosc tego nie da
> sobie wmówic ze nie ma racji.

Zgodze z druga czescia. A'propos pierwszej --- moze taki wyklad
musi byc, ale nie ma wykladowcy, ktory wie wiecej? Nie wiemy
jakie sa kulisy takich decycji.

No nie? :)

Pozdrawiam,
--KP