Nie śmiejcie się, ale... (monitory)

Autor: Jacek Fiok (j.fiok_at_zodiac.mimuw.edu.pl)
Data: Wed 15 Dec 1999 - 22:02:13 MET

Domyślam się, że moje pytanie nie będzie zbyt inteligentne, ani też rzadkie,
no ale nic to.

Potrzebuję kupić nowy monitor. W Warszawie. Dla siebie.
Chciałbym, żeby to był jakiś low-end (ale firmowy!) 17 cali. Z tej prostej
przyczyny, iż różnica cen między dajmy na to Panasonic SL70i a PL70i jest
dość znaczna (700PLN lub +50% - jak kto woli).
No chyba, że zdecydowanie odradzicie moje rozwiązanie i koniecznie muszę
wydać 2000PLN z własnej, osobistej, studenckiej kieszeni na monitor z
wyższej półki. Wtedy zrobię to... trudno.

Na czym polega problem? Nie bardzo się znam na tym, kto robi dobre monitory.

Moje doświadczenie mówi mi o Daewoo, Hyundaiach (nie chcę tego), Philipsach
15A (taki monitor mam w drugim kompie, już niestety mocno wypalony - ale
ogólnie był/jest w porządku), 105A (taki używałem w tym miejscu, gdzie teraz
będzie stał ten nowy; obraz o klasę lepszy niż w niby tym samym tylko
starszym 15A! - ostrość obrazu.), Panasonic modele P50i, P70/PL70i, SL70i
(PL70 - jakość bardzo dobra, ale są małe wady zbieżności kolorów! i to w
dwóch egzemplarzach, więc powtarzalne. Z kolei w kineskopie P50i widać
straszne "ziarno" - znaczy na masce, jest to mocno denerwujące). Widziałem
CTX-y Futura 1569UA (15'') na Trinitronach.

Chciałbym monitor z dobrą geometrią i zbieżnością kolorów, bez żadnego
software-owego ustawiania parametrów (-> roczne+ modele 105A :);
docelowa rozdzielczość 1024/1152/16bpp, windows98/XFree86. Na samych
cyferkach i refreshu >85Hz w 1024 mi nie zależy (-> 72kHz Hsync mi
wystarczy) - o ile nie oznacza to gorszej jakości.

Dużo słyszy się ostatnio np. o Flatronie; słyszałem też na przykład
(niepotwierdzone osobiście) rzeczy nt. NEC-a, że świetny i w ogóle.

Aha, chciałbym monitor BEZ głośników (jeśli będzie z, to trudno, ale one mi
są zupełnie niepotrzebne - obok stoi zestaw hifi technics + kolumny JBL).

Jeszcze następna rzecz: GDZIE kupić.
Pooglądać sobie mogę te monitory w Lorien (Ptasia 2), natomiast kuiłbym
chętnie w hurtowni na fakturę VAT... bo taniej...

Liczę na jakieś odpowiedzi. Dzięki.

--
Jacek Fiok
j.fiok_at_zodiac.mimuw.edu.pl                      http://www.jfiok.capital.pl