Re: 3 tysiaclecie rozpoczyna sie 1.1.2000

Autor: Przemyslaw Kwiatkowski (micha_at_fidonet.org.pl)
Data: Sun 05 Dec 1999 - 09:56:09 MET

Hej!

> Jakby to bylo take proste to nie bylo by tej dyskusji ktora odbywa sie
nie
> tylko na forum tej grupy.
> Wszystko jest wzgledne i zalezy od tego czy byl rok zerowy.
> Lata przed nasza era liczymy do tylu wiec jest rok 50 p.n.e.....15
p.n.e.
> 5...4...3..2..1p.n.e....i co 1 n.e. ? Mi tutaj bardziej pasuje zerowy.
Ale
> to raczej kwestia upodobania.

Upodobania nie mają tu nic do rzeczy. Roku zerowego nie było i już. Taki
mamy kalendarz, czy się to komuś podoba, czy nie.

> A dotknijmy jeszcze sprawy wiekow (inna sprawa czy koniec wieku XX to
> koniec pierwszego tysiaclecia). Jezeli w pierwszym wieku naszej ery nie
bylo
> roku zerowego to wychodzi na to ze rok 100 nalezal do I w n.e., rok 200
do
> II w n.e.,
> 1500r. do XV w n.e., a 1900 do XIX w naszej ery. Jezeli tak jest to ok
> zgadzam sie tylko wtedy wszystkie dane historyczne tzreba zweryfikowac.
Mnie
> zawsze uczyli ze rok 1900 to juz XX w.

I może jeszcze uczyli Cię, że rok 1900 był przestępny? To, że nauczyciele
są niedokształceni, to wstyd i trzeba zrobić wszystko, żeby nie popełniać
więcej błędów, a nie powtarzać po nich.
Zresztą mnie uczyli, że 1900 to XIX wiek... :-)

> Jezeli nie jest to prawda i rok 1800 to XIX w., a 1900 to XX w. to
wtedy
> rzeczywiscie I w. naszej ery ma 99 lat.

Wszystko fajnie, tylko że "wiek" jest synonimem od "stulecie" (w
niektórych językach w ogóle nie rozróżnia się tych 2 słów, np. w
niemieckim), stulecie ma 100 lat, a nie 99.

> Usunmy jeszcze trzy pierwsze cyfry
> z roku 1900 i analogicznie wyjdzie nam ze kazdy wiek ma cos na ksztalt
roku
> zerowego.

Informatycy mają już taka manię, że wszystko numerują od zera, ale w życiu
codziennym pierwszą liczbą naturalną jest jeden. Numetry kolejnych lat w
ciągu wieku to od 1 do 100, czyli dla XX wieku wypada 1901-2000.
Gdybyśmy numerowali od zera, to pierwszy rok danego wieku nosiłby nr 0,
drugi - 1, piętnasty - 14, a dziewięćdziesiąty - 89. Oczywiście można tak
numerować, ale jest to nienaturalne.

--
MiCHA