Odp: Jak zaalokować całą przestrzeń dysku 15GB?

Autor: Bali <balimis_at_student.uci.agh.edu.pl>
Data: Wed 27 Oct 1999 - 00:13:30 MET DST

> Ustawić dysk w BIOS-ie na NORMAL, a nie LBA. Oczywiście jeśli masz w miarę
> nową płytę, bo antyki tego nie uznają i musiałbyś zainstalować jakieś
> drivery od producenta dysku. Czasem pomaga update BIOSu

No tak, ale to nie spowoduje zmniejszenia liczby cylindrów dysku, a oto się
sprawa rozgrywa - w tablicy partycji dla każdej partycji jest wpis początku
i końca danej partycji - nie da się tam wpisać liczby większej niż 1024 (6
bitów odpowiada za liczbę cylindrów!!!)
Tak więc gdy stworzę np. za pomocą fdiska partycję 9GB to wpis do tablicy
partycji będzie pokazywał koniec na cylindrze 1024, czyli około 8GB.
Nie interesowałem się problemem wcześniej, a te informacje posiadłem dopiero
gdy kupiłem dysk.
Wniosek z całości jest chyba taki, że i tak w windowsie można zaalokować
max. 8GB, do dalszych parti przestrzeni dyskowej można się odwołać tylko za
pomocą linuxa, który nie patrzy na wpisy cylindrów tablicy partycji, a na
inne wpisy określające początek i wielkość partycji.

A może po prostu się mylę?
Czemu inni nie mają takich problemów?

Bali