Re: Uszkodzona pamiec SIMM - jak sprawdzic, ktory to uklad?

Autor: Marcin Wolcendorf <wolcendo_at_free.polbox.pl>
Data: Tue 26 Oct 1999 - 13:28:19 MET DST

Witam,

Jacek Gutkowski wrote:

> Wczoraj probowalem zrobic z tego SIMMa kostke 4MB - tzn. polaczylem z masa piny
> 67 i 68 - jednakze bezskutecznie. Po uruchomieniu byla widoczna cala przestrzen
> tj. 8MB. Probowalem tez rozrysowac polaczenia, lecz wiekszosc sciezek biegnie
> pod ukladami pamieci i sa po prostu niewidoczne.

    Elektroniczny omomierz z wyjcem :-) jest tu doskonałym narzędziem...
    Wniosek z tego, że płyta sama sobie stwierdza, ile ma pamięci.

> Na razie do testow uzylem starego poczciwego programu CheckIT. Pokazuje on, ze
> uszkodzony komorki znajduja sie w drugiej polowce modulu, czyli potencjalnie
> moznaby uratowac ta pierwsza.
>
> Czy jest moze jakis program (zapewne serwisowy), ktory zawieralby baze modulow
> SIMM? Majac taki program moznaby bardzo latwo okreslic rozklad ukladow w module
> i okreslic uszkodzona kostke.

    Tego nie wiem, nigdy nie szukałem...

> Piszesz, ze mozna zostawic uklady 8bit i 1bit. Na moim module jest szesnascie
> identycznych kostek. Jest to zwykly PS/2 FPM bez parzystosci.
> A moze zamiast wylutowywania poszczegolnych ukladow prosciej bedzie pobawic sie
> wylaczaniem poszczegolnych linii /RAS i /CAS? Z tego co zdazylem sie
> zorientowac z ukladu sciezek, to wlasnie te linie wybieraja poszczegolne kostki
> pamieci.

    No to trochę mnie zmyliłeś, bo pisałeś o błędach parzystości :-). Jeśli jest 16
identycznych układów, to są to pewnie układy 256k x 4bit.
    Faktycznie, można. Linie CAS służą do wyboru bajtu, więc ich raczej ruszać nie
należy. Linie RAS wybierają adresy. Jest tak- RAS0 i RAS2 służą przy wyborze
podstawowego (dolnego) 4MB, RAS1 i RAS3 wybierają dodatkowe (górne) 4MB. Poza dzikimi
modułami do pracy w serwerach z ECC nie powinno tu być żadnych pułapek.

> Wiesz moze, gdzie w sieci mozna znalezc rozpiski simmow 4MB i 8MB?

    Kiedyś tego szukałem... Znalazłem u IBMa i u Motoroli. Chyba jeszcze gdzieś też,
ale mam kłopoty ze znalezieniem tego u siebie na dysku- przydałaby się sprzątaczka...
:-). Mogą już nie mieć, bo to nie jest rzecz nowa. W razie IBM jest u mnie na dysku,
mogę wysłać.

--
Pozdrawiam,
Marcin Wolcendorf