Re: S.M.A.R.T - oprogramowanie?

Autor: Bartek Nagorny <bnagorny_at_kk.kalisz.pl>
Data: Wed 20 Oct 1999 - 11:13:22 MET DST

Dnia Wed, 20 Oct 1999 09:15:07 +0200, "Mariusz" <mariusz@cz.onet.pl>
napisał/a:

>W dyskach od jakiegoś czasu spotyka się opcję Smart. Co to jest to wiem, ale
>jak działa ta funkcja? Czy sygnalizuje problemy?

Dokladnie tak.

 Czy trzeba mieć jakieś
>specjalne oprogramowanie nadzorujące/testujące?

Tak, chyba, ze masz smarka zaimplementowanego w biosie, wowczas chyba po
starcie sprawdza on stan dysku/ow.

Jesli nie ma to potrzebne jest odpowiednie oprogramowanie - np. Norton
System Doctor potrafi to sprawdzac, ale to jest kobyla...
U mnie zawsze przed startem win9x wykonuje sie w autoexec'u programik
tomasza Slodkowicza /o ile pamietam/ - 10KB, wiec malenstwo.
Sprawdza on stan dyskow i wyswietla odpowiednie info.

Ale fakty sa takie, ze ten caly smark nie zawsze dziala.. Od kiedy
sprawdzam dyski tak mi juz 2 padly - Seagate zdechl szybko - smark nic nie
wykazywal, natomiast kawior przed totalnym zdechnieciem gdzies z miesiac
sygnalizowal, ze padnie :))

>Ostatnio pojawiło się to w biosie do adapteca AHA2940UW. Mam do tego
>podpięty dysk z funkcją smart, ale nie widzę różnicy.... Jak sprawdzić czy
>ta funkcja działa?

Niestety nie wiem jak na dyskach SCSI smark dziala, ale moze sprobuj ww.
programiku /zglos sie na priva/ albo Norton System Doctor. Pisze o
programach dosowo-windzianych, ale widze, ze OE uzywasz..

--
Bartek
bnagorny@kk.kalisz.pl