Re: Jaka pasta silikonowa ?

Autor: Marcin Frankowski <ab_at_anti.spam.com>
Data: Sun 17 Oct 1999 - 04:44:14 MET DST

Cześć,

Irek Kozakiewicz <i.kozakiewicz@prs.gda.pl> wrote in article
<7u7027$frl$1@sunrise.pg.gda.pl>...
[wycięte]

> A ja słyszałem, że należy przeszlifować procesor i radiator grubym
papierem
> ściernym w celu uzyskania chropowatej powierzchni (wiadomo chropowata więc
> większa powierzchnia, lepsze odprowadzanie ciepła, a ponadto przyczepność
> lepsza) i następnie skleić na sztywno procesora i radiatora klejem do PCV
> przewodzącym ciepło (konkretnej marki nie wymienię, ale wystarczy pójść do
> pierwszego z brzegu sklepu z odpowiedniej branży i tam doradzą). Kleju
> należy dowalić tyle, żeby po dociśnięciu dokładnie wypełnił wszystkie
> dziury, nadmiar delikatnie zebrać.

Nie zgadzam się z powyższą teorią. Szlifowanie na chropowato, a więc
robienie górek, dołków, rowków i grzbietów w miniaturze spowoduje
zmniejszenie powierzchni styku obudowa procesora - radiator i pogorszenie
chłodzenia. W przypadku tak odręcznie robionych chropowatych powierzchni
praktycznie jest pewne, że obie powierzchnie zetkną się sterczącymi
kawałkami, a nie będą idealnie pasować do siebie (co rzeczywiście
zwiekszyłoby powierzchnię styku i efektywność chłodzenia). W kolejności
efektywności transferu ciepła na szczycie plasuje się bezpośredni kontakt
między kością i radiatorem (ale aby to osiągnąć potrzebne by było
polerowanie obu powierzchni do połysku, co by było za drogie), na drugim
miejscu jest pasta termiczna (dla małych nierówności prawie tak samo
skuteczna jak bezpośredni kontakt idealnie polerowanych powierzchni, ale jej
efektywność spada bardzo wraz ze wzrostem chropowatości powierzchni), na
bardzo dalekim trzecim - powietrze. Dlatego należy możliwie najbardziej
wygładzić obie powierzchnie i wtedy delikatnie pokryć pastą silikonową, po
czym obie powierzchnie docisnąć możliwie jak najmocniej (oczywiście w
granicach zdrowego rozsądku). Jakieś kleje mają gorsze przewodnictwo od
pasty silikonowej, poza tym gęste kleje nałożą się znacznie grubszą warstwą
i jeszcze bardziej zmniejszą przewodnictwo cieplne.

Pozdrawiam,

--
Marcin
(uwaga: adres w nagłówku jest antyspamowy, poprawny to marcinf -at-