Re: Dziwne pytanie o karte graficzna CGA

Autor: Radoslaw Sokol <rsokol_at_iname.com>
Data: Sun 10 Oct 1999 - 19:48:34 MET DST

On Sun, 10 Oct 1999 12:35:09 GMT, bravo@w.pl (Jan Brawi) wrote:

>Nie wiem czy ktos pamieta tez czasy kiedy to gry na PC chodzili na
>karte CGA z 4-ma kolorami.

Jasne :)

>Dlaczego na karcie CGA wybrano takie obleśne kolory, jakis taki
>rarzacy fiolet, jaskrawa zielen itp. Nie mogli jakis normalniejszych
>kolorow???

Paleta 0 1 2 3
0 bk green red yellow
1 bk cyan magenta white

Czyli wcale nie wybrali obleśnego koloru, tylko miałeś dwie palety
do wyboru. Jak potrzebowałeś białego, musiałeś użyć "obleśnej" palety ;)
a jak wystarczył kolor tła i zielony, czerwony i żółty, mogłeś użyć
palety 0. Niestety ten biały w zasadzie determinował wybór palety.

>Czy to byl tylko wybryk producentow tej karty czy "ograniczenia
>techniczne"?

Wybryk producenta :) Karta potrafiła generować 16 kolorów, zresztą
kolor tła w grafice mógł być dowolny. Jedynie ten zestaw trzech kolorów
był narzucony.

Chociaż... Jak się popatrzy na te dwie palety, to 1 powstaje zawsze
z 0 z dodaną pewną barwą. Tak jakby 1 to było 0+rozjaśnienie. Może
akurat zapragnęli uprościć tworzenie palet (wtedy nie znano RAMDACów :)

>Jeszcze cos: Pamietacie Tandy? Czemu to sie nie przyjelo zamiast
>EGA??? Czemu EGA, VGA nie moglo emulowac Tandy???

Bo Tandy (i np. Amstrad CGA z trybem 640x200x4bit i 320x200x4bit)
były rozwiązaniami producenckimi, a nie standardem, i producenci
oprogramowania woleli ich nie używać (np. jedynym znanym programem
wykorzystującym rozbudowaną grafikę Amstrada był GEM w specjalnej
wersji produkowanej przez... Amstrada :) ).

--
Pozdrowienia,