Re: Naprawianie dyskietek ZIP 100

Autor: Andrzej P. Wozniak (uszer_at_polbox.com)
Data: Tue 21 Sep 1999 - 07:26:46 MET DST

Łukasz Kowalczyk napisał(a) w wiadomości: ...
>Kilka dyskietek ZIP co jakis czas powoduje mi bledy przy zapisie/odczycie.
>Czy jest jakis sposob na naprawienie ich? Przy zwyklych dyskietkach zwykle
>pomagalo formatowanie, ale nie wiem, jak to jest z zipem: czy w ogole
>mozna go sformatowac niskopoziomowo, czy tez zip broni sie przed tym jak
>dysk twardy?
>
>Dyskietek uzywam tylko do przenoszenia duzych plikow z uczelni do domu,
>nie zamierzam robic na nich backupu.

1. Z ZIP-em powinieneś dostać CD-ROM z programami narzędziowymi (są też
dosowe!)
W Windows - jeśli klikniesz prawym klawiszem na ikonie dysku, to powinny się
pojawić w menu pozycje z logo Iomegi (literka "i" na granatowym tle), jedną
z nich jest "format". Musisz wybrać "long", co jest właśnie formatowaniem
niskopoziomowym, a trwa ok. 10 min. W żadnym wypadku nie korzystać z
formatowania narzędziami dostarczonymi z systemem (czy to dosowym czy
windowsowym)
2. Ze strony www.grc.com można ściągnąć programik TIP.EXE (Trouble in
Paradise), który robi to samo, a przy okazji rozróżnia defekty nośnika.
Polecam!
3. Jeśli dyskietka ZIP na gwarancji i dwukrotne formatowanie nie usuwa
błędów - radzę wymienić, zanim się dalej nie posypie.
4. Na przyszłość bardziej uważać zarówno z napędem jak i z nośnikami.
Paproch, który wpadł do dyskietki, przy próbie jej odczytu może przyczepić
się do głowicy napędu i niszczyć wszystkie kolejne dyskietki.

--
Zazwyczaj rzeczy praktyczne są ŁADNE. Rzeczy PIĘKNE bywają niepraktyczne.
   Andrzej Woźniak - usher_at_polbox.com  (z=h in header address)