Re: AT= złom?

Autor: Mariusz (mborows3_at_elka.pw.edu.pl)
Data: Wed 15 Sep 1999 - 13:57:30 MET DST

Jop wrote:

> Ano - ciekawa sprawa ostatnio wziąłem 2(różne firmy) zasilacze at i 1 atx +
> multimetr(atx włączamy bez płyty zwierając uziemienie z 3 coś tam woltami na
> wtyczce do płyty) .
> Otóż po podłączeniu 50watów(taa peltier)(przypominam - nominały zasilaczy to
> 200-230) napięcie na at z nominalnych 12v zjechało na 9,5(1 zasilacz) i
> 0( 2 zasilacz)! Na atx z 12,84 na 12,46 -ciekawy, czyżby pomiar napięć w
> biosie zdopingował producentów zasilaczy do lepszej produkcji.

Nie wiem dokładnie jakie są założenia produkcyjne zasilaczy
komputerowych i jaka jest obciążalnosć prądowa wyjsć 5V, 12V i innych w
zasilaczach komputerowych typu AT i ATX, ale u mnie są następujące
napięcia (obudowa AT midi, zasilacz 200W):
- 12V - 12.20V (pomiar w BIOS-ie) - 12.06V (pomiar Metex 3850)
- 5V - 4.85V ----- // ------- - 5.012V ------ // --------

Powyższe napięcia podaję przy pełnym obciążeniu komputera:
płyta FIC503A, K6 2 450, Viper 550 AGP, 64 RAM, SoundBlaster 16, karta
sieciowa, 2*CDROM, nagrywarka Philips 3610, HDD 3,2GB Samsung.

Jak widać pomiar napięć w BIOS-ie nieco odbiega od rzeczywistosci (jest
bardziej poprawny, gdyż uwzględnia wszelkie spadki napięć). Jest to
związane z tym, że BIOS wykonuje pomiar bezposrednio na płycie głównej,
zatem napięcie jest niższe o spadki napięcia na przewodach i scieżkach
płyty. Najbardziej optymalne byłoby wykonanie pomiaru napięcia dobrym
miernikiem w miejscu gdzie dokonuje tego BIOS. Wtedy można zweryfikować
poprawnie pomiar BIOS-u.

Jesli możesz obciążyć wyjscie 5V zasilaczy i dokonać pomiaru (to wyjscie
powinno mieć większą obciążalnosć prądową).