Re: Kamera cyfrowa a komputer PC.

Autor: Maciej Szeptycki (marias_at_nask.pl)
Data: Wed 01 Sep 1999 - 10:59:48 MET DST

TB <tomasz_at_mobilixnet.dk> wrote in message
> Czesc
> No to sprobuje Odpowiedziec hmnnnn

> Jesli sie rozchodzi o jakosc i funkcjonalnosc to polecam typowa cyfrowke,
> ktora nagrywa na pamiec wewnetrzna, albo cos podobnego, sa rozna
> rozwiazania.
> Jesli do tej pory cos nagrywales na kamerze 8mm i chcesz caly czas to
> przegladac, a juz nie masz analogicznej kamery to polecam Hi 8, sam
wybralem
> to rozwiazanie i jestem zadowolony
Kamery system Digital8, jest to rozwiazanie firmowe Sony, daja naprawde
niezly obraz, w porównaniu do zwyklego VHS i SVHS. Mają ponadto kilka
bajerow, ktore moga urozmaicic domowe filmowanie. Najtansze w Polsce to ok
4000zl.;oczywiscie Sony.
System zapisu miniDV (Digital Video) jest systemem powszechnie stosowanym
przez wielu producentow np. Sony, Panasonic, Canon itp. Jakosc zasadniczo
sie nie rozni od Digital8. Duzo wieksze znaczenie ma to ze kamery miniDV
najczesciej wyposazone sa w 3 przetworniki CCD i generalnie lebsza
elektronike i optyke. Sa to czesto kamery dla polprofesjonalistow (nie
czepiajcie sie sformulowan). Sa to np.: Canon XL1, Sony DCR VX1000 czy
DCR VX9000. Ceny tych kamer to juz wydatek od ok.15tys zl w gore. Sa tez
prostrze kamery np z jednym CCD. Ceny ok 7-9 tys zl.
Wreszcie sprzet DV profesjonalny stosowany przez telewizje. To juz zupelnie
inna bajka. Inny zapis dzwieku, inne (duze) dlugosci zapisu (a nie 45-60
minut jak dla Digital8 czy miniDV) oraz mnostwo innych waznych rzeczy o
ktorych nie bede tu pisal. Ceny astronomicze.
Generalnie obraz zapisany nawet w systemie Digital8 jest duzo lebszy od VHS
czy SVHS. Nie mowiac juz o tym ze praktycznie mozna go odtwarzac
dowolna(sensowna) ilosc razy bez utraty jakosci !!. To samo dotyczy
montarzu/kopiowania pod warunkiem, ze wykonujemy go cyfrowo tzn. bez
przechodzenia na sygnal analogowy :((. Ale nawet przy kopi z Digital8 do VHS
czesto (zwracam uwage na to, ze nie zawsze) kopia jest lepsz niz material
zrobiony kamera VHS.

> To wymaga troche pieniedzy. Narazie nie egzystuje pc ktory ma "firewire"
> (i.Link) zamontowany na karcie glownej. Makintosze to maja. Takze jestes
> zmuszony do inwestycji w karte ktora ma takie cosik. Sony wypuscil takie
cos
> ale karta nie daje mozliwosci na lapanie filmu, tylko zdjecia i kosztuje
> okolo 2000 zl, tak plus minus. Widzialem tez inna polprofesjonalna karte
> DVRaptor ktora nagrywa liniowo filmy i lapie zdjecia, kosztuje 650 $ tu
> sobie przeczytaj wiecej
> http://www.digitalproducer.com/pages/canopus_ships_dvraptor.htm

W tym miejscu chce tylko dodac, ze warto zwrocic uwage na taki szczegol, ze
niektore karty np. wspomniany DVRaptor, nie maja wyjscia analogowego co
praktycznie uniemozliwia nagraniwe zmontowanego materialu na magnetowid VHS
czy SVHS. Wiekszosc kamer z koleji nie posiada wejscia cyfrowego czyli iLink
In (wyjatek Canon XL1), co uniemozliwia zapisanie zmontowanego materialu w
postaci cyfrowej na kasecie miniDV czy Digital8. Mozemy kupic oczywiscie
magnetowid cyfrowy czy to zewnetrzny czy wewnetrzny do komputera ale to
znowu kosztuje (duzo wiecej od przecietnej kamery Digital8). Dobre karty tj.
DVMaster (FastMultimedia) cz DVRex-M1 (Canopusa), ktore maja zarowno
wejscia/wyjscia analogowe (kodowanie w standardzie miniDV) i cyfrowe
kosztuja w przeliczeniu od ok 9000zl w Stanach do 15000 zl w Polsce, plus
komputer z duzymi dyskami SCSI cena ok 10tys.zl.. Ale za to przy ich pomocy
i odpowiedniego oprogramowania np. Adobe Premier 5.1 mozna montowac zarowno
stare materialy VHS/SVHS/Hi8 jak i nowe cyfrowe Digital8 czy miniDV.
Reasumuja, na tanie (pojecie oczywiscie wzgledne) rozwiazania trzeba jeszcze
troche poczeka, ale z tego co widze co dzieje sie w Stanach to juz bardzo
niedlugo bedziemy mogli montowac w domu materialy z jakoscia porownywalna do
obecnych systemow stosowanych przez telewizje.

Maciek