Re: Kontroler SCSI - nagrywarka CD

Autor: Mariusz (mariusz_at_cz.onet.pl)
Data: Fri 27 Aug 1999 - 09:47:07 MET DST

Cześć !

Lodek napisał(a) w wiadomości: <01beefe5$66ab3c80$LocalHost_at_default>...
>Witam wszystkich,
>
>Przymierzam się do zakupu nagrywarki CD-R. W związku z tym mam następujące
>pytania:
>
>1. Czy kontroler SCSI to wchodzi w PCI czy ISA? Jeśli może być i tak i tak

PCI i ISA, zależy od modelu. Lepsze jest PCI, aczkolwiek miałem nagrywarki
podpięte do AHA1542 na ISA i chodziło jak burza.,

>to co jest lepsze?
>2. Czy taki kontroler ma tendencję do gryzienia się z resztą sprzętu?
>(używam Win95 OSR2 + w najbliższej przyszłości dołożę WinNT4 WKST).

Absolutnie nie. 95 i 98 nie potrafią w 100% wykorzystać możliwości
kontrolera SCSI, powiedziałbym że jakieś 40-50% jeko możliwości. Natomiast
sprawa diametralnie zmienia się przy Win NT i np. Linuxie. Te systemy "są
pisane" na SCSI. Nis potkałem się z jakimiś konfliktami ze sprzętem czy
softem.

>3. Czy różnica w działaniu nagrywarki jest bardzo wyraźna na korzyść SCSI?
>Chodzi mi zarówno o kwestie szybkości jak i bezawaryjności (zwalone płytki)
>(na to pytanie szczególnie mile widziane odpowiedzi osób, które posługiwały
>się i jednym i drugim rozwiązaniem)

Oj, bardzo znaczna. IDE zatka ci procesor na jakieś 80% przy nagrywaniu,
SCSI to jakieś 2-15% obciążenia procka. Jak trochę intensywniej będziesz coś
robił przy nagrywaniu na ide, to może okazać się że będziesz wywalał kolejne
płytki. Takiego problemu nie ma ze SCSI. Pomijam inne dogodności jakie
oferuje SCSI, ale znacznie mniej kłopotów przy konfigurowaniu, duży
transfer, mały % obciążenia CPU itd. IDE niestety nie dorównuje sprzętowi
SCSI, nawet UDMA 33 niewiele pomogło... Bomba jakbyś jeszcze miał CD-ROM
SCSI i taki sam dysk. Ja mam transfer z dysku SCSI na poziomie 10MB/s przy
pełnym obciążeniu systemu (aktywna baza danych -sortowanie, zapuszczony
benchmark, kopiowanie w tle jednego dużego pliku 350 MB i kopiowanie w tle
120MB katalogu z plikami 1-500KB...).. To wszystko na Fast. Jakbyś miał
Wide, lub Ultra Wide, to masz transfer na poziomie 20 MB/s.

>4. Czy kontrolery z dolnej półki typu 150-200 PLN są godne polecenia, jeśli
>jedynym sprzętem SCSI będzie ta właśnie nagrywarka?

Raczej tak. Dobrze jest mieć kontroler z własnym bios-em. Można wtedy
ustawić transfer, i rodzaj transmisji.

>5. Pytanie tradycyjne: co polecacie - oprócz osławionego Teaca?

1. Teac
2. Plextor
3. Yamaha
4. Ricoh
Pozdrawiam
mariusz_at_cz.onet.pl
ilubliniec_at_zus.czest.pl
tel.:0602764279
Zarejestrowany uzytkownik Linux-a :133474
Registered Linux User #133474